Bilist snuppet med næsten 200 i timen i tunnel
Nu har transportministeren fået nok.
7. oktober oplystte Transport- og Boligministeriet med transport minister Benny Engelbrecht i spidsen i en pressemeddelelse, at ministeren med permanent fartkontrol i Øresundstunnelen og på Storebæltsforbindelsen vil sætte en stopper på vanvidskørslen.
Det kan være, det vil være en god ide at få det implementeret hurtigst muligt.
Artiklen fortsætter under videoen
I hvert fald fortæller Københavns Politi torsdag i et tweet, at en bilist blev taget i Øresundstunnellen med imponerende 180 kilometer i timen. I en 90-zone.
Som om det ikke var nok, så var han i forvejen frakendt sit kørekort.
“Han kan kan nu se frem til en forlængelse af frakendelsen og en betragtelig bøde”, skriver politiet.
Flere ulykker
I Øresundstunnelen er der oplevet en række meget alvorlige ulykker som følge af for høj hastighed, ligesom pressen har påvist eksempler på vanvidskørsel med alt for høj fart og uopmærksomhed.
Ved en måling har det vist sig, bilisterne lige ved tunnelindgangen kørte med en gennemsnitshastighed på 105,8 km i timen, og at cirka 85 procent af trafikanterne kørte over 90 kilometer i timen, som er hastighedsgrænsen i tunnelen.
Behov for tiltag
Transportminister Benny Engelbrecht mener, der er behov for tiltag, som kan medvirke til at styrke trafiksikkerheden på kritisk infrastruktur som Øresundstunnelen og på Storebæltsbroen.
– For høj fart, der ikke er tilpasset forholdene, øger risikoen for ulykker. Og trafikulykker i tunneler og broer er ofte mere alvorlige end ulykker i åbent land, ligesom andre trafikanter han have svært ved at undvige og derfor risikerer at blive en del af ulykken. Derfor er den vanvidskørsel, som vi har set eksempler på i Øresundstunnelen fuldstændig uacceptabel, siger transportminister Benny Engelbrecht og fortsætter:
– Det skal vi stoppe for én gang for alle. Derfor er jeg rigtig glad for, at der bliver opsat strækningskontrol, som skal måle trafikanternes gennemsnitsfart og dermed sikre, at de får en hilsen fra politiet, hvis de overskrider hastighedsgrænsen.
Indvirker på infrastrukturen
Ulykkerne kan også virke kritisk infrastruktur som Øresundstunnelen og Storebæltsforbindelsen også have en forsyningsmæssig betydning, fordi infrastrukturen netop er hovedfærdselsåre for både arbejdskraft, varetransporter og ambulancekørsler. Og når sådanne færdselsårer lukker ned på grund af uheld, lukker det samtidig ned for fremkommeligheden på tværs af landet, hvilket koster samfundet dyrt.
Sund & Bælt A/S står for projektet og vil sammen med en projektgruppe bestående af selskabet selv, Øresundsbro Konsortiet, Vejdirektoratet, Transport- og Boligministeriet, Justitsministeriet og Rigspolitiet lave en implementeringsplan.