Bilfabrikanterne fusker igen: Din bil kan blive tusindvis af kroner dyrere

Bilfabrikanternes snyd på vægtskålen kan ende med at koste bilkøberne dyrt

Nu er den gal igen med bilproducenterne. (Foto: Scanpix)
Offentliggjort Sidst opdateret

Det ser ud til, at de europæiske bilfabrikanter endnu gang er blevet taget i en seriøs omgang snyd. Og det kan ramme os på pengepungen.

Efter i årevis at have overdrevet, hvor langt biler kunne køre på literen, er de nu begyndt at underdrive, skriver Ingeniøren.

Det gør de for i fremtiden lettere at kunne leve op til krav om at nedbringe bilernes brændstofforbrug. Mellem 2021 og 2025 skal bilfabrikanterne skære 15 procent af bilernes brændstofforbrug, og ved at fifle med tallene nu, kan de derfor lettere leve op til de fremtidige krav.

Under dieselskandalen var det stort set det modsatte, bilfabrikanterne med Volkswagen i spidsen havde gjort.

Bruger luskede snydetricks

EU-kommissionens Joint Research Center har dokumenteret, at de europæiske bilfabrikanter bruger en række snydemetoder, når deres biler skal miljøtestes.

Joint Research Center anslår, at fiflerierne samlet set øger bilernes brændstofforbrug med omkring fem procent på papiret. Blandt andet aflades batterier i testbiler, så de skal køre med tændt generator, når de testkøres.

Derudover er de blevet taget i at ændre på gearskift-mønstre og slå auto-stop funktionen fra. Derudover indberetter de tal, der er højere end, hvad der er blevet målt. For det må de gerne, skriver Ingeniøren.

Rammer danskerne på pengepungen

Herhjemme betyder højere brændstofforbrug at bilerne koster mere. I Danmark er biler nemlig prissat efter, hvor langt de kører på literen.

Ifølge Ingeniøren drejer det sig også om store beløb. Hvis brændstofforbruget i en bils typegodkendelse ændres, så den kører bare én kilometer kortere per liter benzin, kan det gøre købsprisen op til 6000 kroner højere, skriver de.

Derudover kommer en højere ejerafgift.

Og det har fået bilejernes forening, FDM, op ad stolen:

– Hvis det er en kollektiv aftale mellem bilfabrikkerne, at de på denne måde vil udvande lovkravene, så vil danskerne nok være dem, der bliver hårdest ramt på grund af den måde, som det danske afgiftssystem er skruet sammen på, siger afdelingschef hos FDM Torben Lund Kudsk til Ingeniøren.

Powered by Labrador CMS