Betaler 51 millioner tilbage til kunderne
Danske Bank har haft fejl i sin håndtering af kunders gæld, og nu bliver 7800 kompenseret
Danske Bank kompenserer 7.800 kunder, der har fået opkrævet for mange penge i forbindelse med tilbagebetaling af gæld.
Det oplyser banken i en pressemeddelelse.
Kunderne får 28 millioner kroner for overopkrævning. Derudover får de 23 millioner kroner som kompensation for den tid, de kunne have haft pengene til rådighed. I gennemsnit får kunderne 6500 kroner retur.
Derudover vil en lang række inkassokunder få nedskrevet deres gæld, når de tilbageværende problemstillinger er løst, oplyser banken.
Kom frem for et år siden
Den fejlfyldte gældsopkrævning kom frem i offentligheden for omkring et år siden.
Danske Bank har fundet yderligere problemstillinger. Derfor har banken besluttet at midlertidigt suspendere inddrivelsen af gæld fra alle inkassokunder. Det er kunder, som ikke har betalt til tiden.
- Vi har afsluttet den oprindelige opgave, men fortsætter med de øvrige problemstillinger, så vi kan få rettet alle fejl, give vores kunder de korrekte oplysninger og kompensere dem korrekt, siger Peter Rostrup-Nielsen fra Danske Bank.
Han står i spidsen for den enhed i banken, der skal sørge for at rydde op i problemerne med gældsinddrivelsen.
- De yderligere problemstillinger, som udspringer af datafejl i vores inkassosystemer, har vist sig at være større og mere komplekse end først antaget, siger Peter Rostrup-Nielsen.