Benzinkæde lancerer benzin med 100 oktan: Hvad kan den?

Forskellen er slet ikke så stor

Det betyder ikke det store for din bil, hvilken benzin du fylder på den (Foto: Anders Debel Hansen/Scanpix)
Offentliggjort Sidst opdateret

Den danske benzinkæde OK lancerer i dag, fredag, en benzin med et oktantal på 100, og det lyder jo imponerende, men hvad er oktan egentlig?

Den nye superbenzin bliver i første omgang prøvet af på 41 tankstationer i København og Nordsjælland, hvor den kan pumpes fra i dag.

– Vi vil gerne tilbyde vores kunder et produkt, som kan have gavnlig virkning for motorens effekt. Derfor introducerer OK nu en benzin med et oktantal på 100, siger Anders Knudsen, salgsdirektør i OK i en pressemeddelelse.

Men hvad er oktan, og hvordan er effekten på den nye benzin? Det har vi spurgt seniortekniker hos FDM, Jørgen Jørgensen, om.

Effekten er minimal

Og ifølge Jørgen Jørgensen kommer det ikke til at betyde det store, om du hælder den nye benzin på din bil eller ej:

– Det er et udtryk for benzins bankefasthed, altså hvornår det selvantænder. Det må ikke selvantænde i motoren, for så brænder det eksplosivt. Jo højere oktantal, jo mere kan du presse ud af motoren. Men hvis bilen er konstrueret til 95 oktan, som langt de fleste er, så har man ikke behov for at hælde et højere oktantal på den, siger Jørgen Jørgensen.

– Tilbage fra 1990 og fremefter har alle biler haft en bankesensor, så motoren indstiller sig selv efter, hvad oktantal den kører på. Men alle biler er indstillet til 95, så med mindre man hører til den type, der virkelig går til stålet, så har man ikke noget at bruge 100 oktan til, siger Jørgen Jørgensen.

Så langt de fleste bilister kommer ikke til at have noget reelt behov for den nye benzin, konstateres det.

FAKTA: Hvad er oktan

Oktantallet er et mål for benzins tilbøjelighed til bankning i motoren. Bankningen skyldes en eksplosionsagtig selvantændelse af benzin-luftblandingen, før den tændrørsstyrede forbrænding har fundet sted.

Den rå benzin som den kommer ud af destillationstårnet på raffinaderiet har generelt et oktantal på omkring 60. For at muliggøre et højt kompressionsforhold er det derfor nødvendigt at forbedre benzinens oktantal.

En forbrændingsmotors effektivitet stiger med kompressionsforholdet, men med stigende kompressionsforhold stiger tendensen til selvantændelse tilsvarende, og derved motorbanken.

Normale uforgrenede kulbrinter har et lavt oktantal, mens forgrenede og cykliske har et højere oktantal. Konventionelt er oktantallet for n-heptan sat til 0 og til 100 for iso-oktan, deraf navnet oktantal.

Kilde: Drivkraft Danmark

– Bilen vil måske kunne komme til at køre lidt længere på literen, fordi der er lidt mere energi i benzinen. Men det bliver svært at mærke i praksis, fordi der er så mange andre forhold, der spiller ind, siger Jørgen Jørgensen.

Powered by Labrador CMS