Benzin på en dieselbil: Se her hvad du straks skal gøre
Har du hældt hældt benzin på en dieselbil kan det blive frygteligt dyrt. Men der ér råd for dig, hvis uheldet har været ude.

Hvis du har tanket benzin på en dieselbil, ved du nok allerede, at der ikke er tale om nogen billig fejl. Noget tyder faktisk på, at det er noget af det dyreste, man kan foretage sig som bilejer.
Det skriver leasingselskabet ALD Automotive i en pressemeddelelse.
Artiklen fortsætter under videoen
For nok kan en totalskadet bil blive dyrere at reparere. Men her vil dit forsikringsselskab ofte træde til økonomisk, mod at du spæder til og betaler prisen for din selvrisiko.
Du kan i galleriet se, hvad du skal gøre, hvis du har tanket benzin på en dieselbil.
Sådan er det ikke, hvis du har hældt benzin på en dieselbil.
“Bortset fra at totalskade bilen findes der ikke mange udgifter ved en bil, der nu kan løbe højere op. Og til forskel fra totalskaden, så er der desværre ingen forsikring, der dækker her,” siger Ulrik Weiss, der er teknisk chef hos ALD Automotive i pressemeddelelsen.
Følsomme dele kan koste dyrt
Der er flere grunde til, at det er blevet dyrere at have hældt benzin på en dieselbil. En af dem er, at dieselmotorer løbende er blevet forbedrede. De forurener derfor mindre og mindre.
“Tidligere lå regningerne ikke i det leje. I dag kan det løbe op i nærmest astronomiske summer, hvis man får startet motoren og benzinen kommer ind i de følsomme dele, der normalt får smørelse fra dieselolien”, forklarer Ulrik Weiss i pressemeddelelsen.
Benzin på en dieselbil er intet ukendt fænomen
ALD Automotive har undersøgt, hvad det vil koste at udbedre de skader, der følger efter at have tanket benzin på en dieselbil. Opgørelsen viser, at den dyreste reparation, inklusive reservedele, kostede 88.705 kroner og 55 øre inklusiv moms. Priserne, der blev indhentet, gik fra 15.000 kroner og opefter.
Hos ALD Automotive oplever man, at kunderne tanker benzin på en dieselbil to til tre gange om måneden. Meldinger fra branchen peger på, at 2000-3000 danskere hvert år tanker benzin på en dieselbil.
Det er svært at sige, hvorfor fejlen opstår. Farven på en benzin- og en dieselpistol er vidt forskellige. Røret på benzinpistolen er mindre og kan derfor køre rundt i hullet til dieseltanken. Desuden er der jo en ret stor prisforskel på benzin og på diesel. Alligevel opstår fejlen altså, hvilket kan blive en meget dyr fornøjelse.
“Tænk før du tanker og hold øje med de signaler, der fortæller dig, at du kan være ved at gøre noget forkert. Du slipper både for meget store lommesmerter og for at skulle finde på en undskyldning til ægtefællen eller chefen,” siger Ulrik Weiss i pressemeddelelsen.
Diesel på en benzinbil
Har du derimod en benzinbil, og er du kommet til at hælde forkert brændstof på bilen – altså diesel – så er det muligt, at du kan køre videre.
En benzinbil kan nemlig godt køre hvis der kun er kommet lidt diesel ned i tanken – og hvis det bliver blandet grundigt med benzinen. Men er der tale om at du har hældt meget diesel ned i tanken, så kan det i værste fald betyde, at du ikke kan starte bilen og så skal tanken tømmes og renses.
Det er derfor en rigtig god ide at tænke sig om, når man kører ind for at hælde brændstof på bilen – så man ikke tanker forkert brændstof. Når du stopper motoren, så tænk lige en ekstra gang over hvilken bil du køre i – og hvilken form for brændstof, den bruger.
Vigtig viden om forkert brændstof
Få svar på de mest stillede spørgsmål om forkert brændstof på bilen her:
Dækker forsikringen?
Nej, desværre. Din forsikring dækker ikke hvis du kommer til at fylde din dieselbil med benzin eller din benzin-bil med diesel. Skaden betragtes som selvforskyldt. Så husk fokus, når du tanker, så du ikke bytter om på diesel og benzin.
Hvad koster fejlen?
Det kan blive en dyr fornøjelse – afhængig af hvornår du opdager, at du har tanket forkert brændstod. Hvis du kommer i tanke om din fejl inden du starter motoren, så er det i de fleste tilfælde nok at tømme tanken. Afhængigt af bilmærke og værksted koster det i omegnen af 2.000 kroner.
Men opdager du først fejlen efter du har sat dig bag rettet og begynder at køre, kan regningen blive skyhøj. I værste fald kan hele bilens motorsystem tørrer ind og ødelægges. Det kan resultere i at pumper, dyser og lignende skiftes, og kan koste op til 60.000 kroner, afhængigt af værksted og bilmærke.
Kan jeg gøre det selv?
Du kan godt tømme din benzintank selv – hvis du ikke har haft tændt motoren efter du har hældt brændstof på. Men det mest sikre er at køre bilen på værksted. De pumper, der kan købes til at tømme en brændstoftank har nemlige n risiko for at antænde benzindampe med gnister. Og så kan du slet ikke køre nogen steder……