Benzin og diesel: Derfor er priskrigen afblæst
Ifølge direktør for brancheforening er der en god grund til, at priserne er ens overalt
Som vi har beskrevet på Newsbreak.dk den seneste tid, og som du sikkert selv har observeret på tankstationerne, er der stort set ingen forskel på benzin- og dieselprisen på tværs af de forskellige olieselskaber.
Den eneste forskel er fra de bemandede til de ubemandede stationer – de bemandende har i længere tid været præcis 10 øre dyrere på både benzin og diesel. Uanset om man bor i Skagen eller Slagelse.
Det pudsige er, at i eksempelvis Norge svinger priserne med op til omregnet over tre danske kroner per liter på få dage. Nordmændende køber råolie til de præcis samme priser og på det samme marked som Danmark.
Talsmanden for de selvstændige benzinforhandlere har dette bud på, at priserne er SÅ usædvanlig ens herhjemme:
– Det er når, benzinen og dieselen er dyr, at der er priskrig. I øjeblikket er prisen lav, og så er kunderne ikke så fokuserede på prisen. Vil man køre langt for at at spare 20 øre i dag? Nej, det er alt for lidt, vurderer Helge Busk, direktør i Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation, BFR.
Priskrig giver ingen mening lige nu
Helge Busk understreger, at hans vurdering er baseret på mange års erfaring i branchen og ikke specifikke undersøgelser eller analyser.
– Man sætter prisen i rå konkurrence. For tiden har ingen lyst til at gå ind i en priskrig, for det er dyrt, og kunden flytter sig ikke. Det er ligesom med andre varer, der er på udsalg: Når varen i forvejen er sat ned med 30-40 procent, så er det ved at være ligegyldigt med flere prisfald, siger Helge Busk.
Hvad skal der så til, før en ny priskrig bryder ud? Højere råoliepriser er én ting, desuden understreger Helge Busk, at priskrig handler om at øge markedsandele. Så det kan nogle gange opstå lokalt, men som regel bliver det koordineret centralt.
– Det er noget, der sker struktureret og strategisk. Man beslutter i et mødelokale, om man vil i priskrig og erobre markedsandele. Det sker tidligst, når kunden igen er fokuseret på prisen. Tænk hvis benzinen kostede 20 kroner! Så kan det nok være, bilisterne ville køre langt for lavere priser, siger Helge Busk.
Intet anderledes
Fra de store olie- og energiselskaber siger talspersonerne stort set det samme uafhængigt af hinanden. De gør intet anderledes nu i forhold til, når priserne er høje, eller når der er store prisforskelle fra selskab til selskab.
Det danskejede energiselskab OK består af omkring 180 selskabsejede tankanlæg og cirka 500 selvstændige, forhandlerejede tankanlæg. Fra OK-kæden lyder meldingen:
– I OK har vi en uændret praksis i forhold til prissætning af brændstofpriserne, og da vi er et lavprisselskab, tilstræber vi os altid på at have konkurrencedygtige priser i forhold til vores konkurrenter. Forhandlerne kan frit prissætte brændstofpriserne, og det er vores opfattelse, at forhandlerne gør en stor indsats for at være konkurrencedygtige i lokalområdet, siger markedschef i OK Claus Møller Sørensen.
Fra markedets største selskab, Circle K, kommer der en lignende melding:
– Vi lever og trives i et konkurrencepræget marked, som vi altid har gjort, og vi agerer derfor fuldstændig som hidtil, siger brændstofs- og energiekspert Peter Rasmussen.
Fra Shell-kæden erkender talsmanden, at der ikke er de store udsving i øjeblikket, men ellers næsten samme svar som de to konkurrenter:
– Det er rigtigt observeret, at der er mindre variation i øjeblikket. Vi retter færre priser end for et halvt år siden. Men vi følger den strategi, vi altid har fulgt. Det er, at vi skal have konkurrencedygtige priser. Det sagt, så er vi ikke blinde for den prisdynamik, der kan være lokalt fra dag til dag. Her følger vi med i priserne sammen med vores forhandlere. Det gør vi i øvrigt, uanset om priserne på verdensmarkedet er høje eller lave, siger Søren Møller Maretti, retaildirektør i DCC Energi, der driver Shell tankstationerne i Danmark.