Bedste IKEA år nogensinde: Bonus til medarbejderne

Foto: NEIL HALL/Scanpix (Arkivfoto)
Offentliggjort Sidst opdateret

IKEA Danmark overgår egne forventninger og lander en rekordhøj omsætningsvækst på otte procent. De fem danske varehuse og eCommerce går frem på alle parametre og leverer det bedste år i IKEA Danmarks historie. Fokus på kunden, et stærkt sortiment og faste lave priser er forklaringen på møbelkædens succes, siger IKEAs adm. direktør Dennis Balslev, der glæder sig over at kunne udbetale bonus til medarbejderne.

IKEA Danmark kan i dag offentliggøre resultatet for regnskabsåret 2015. Det viser lutter fremgang med en vækst i omsætningen på otte procent, hvilket er dobbelt så meget, som IKEA forventede. I løbet af året fik IKEA knap 300 flere medarbejdere, der kunne bidrage til, at seks procent flere besøgende blev til kunder. Alt i alt købte kunderne i gennemsnit for tre procent mere end året før.

IKEA har i det forgangne år haft fokus på sove- og badeværelser, og samlet set leverede de to rum mere end 40 procent af den samlede vækst i året, hvilket netop var målsætningen.

– Vi har skabt et resultat, vi er meget stolte over. Og jeg er glad for, at vi over hele linjen er lykkedes. Det er først og fremmest et attraktivt sortiment og et enormt fokus på kunden, som gør forskellen. Vi har styrket vores allerede stærke position på det danske marked gennem en klar strategi og en organisation, der har kraftsamlet om vores ambition om at skabe en bedre hverdag derhjemme for vores mange kunder, siger Dennis Balslev, IKEA Danmarks administrerende direktør.

En ekstra månedsløn

Det flotte resultat betyder, at IKEA udbetaler bonus til næsten alle enheder i IKEA Danmark, hvoraf de fleste medarbejdere opnår mere end en månedsløn ekstra.

– Alle medarbejdere har leveret en kæmpe indsats, og det er en fornøjelse at møde engagerede IKEA medarbejdere i alle varehusene. Vores bonusprogram er demokratisk og transparent og anerkender den indsats, medarbejderne yder, samtidig med, at vi forbedrer IKEA. Med undtagelsen af én enhed, nåede alle deres individuelle mål og opnår derfor en velfortjent bonus, forklarer Dennis Balslev.

Unikt sortiment og faste lave priser er grundlag for succes

I løbet af året lancerede IKEA en række nyheder og særkollektioner, der afspejler IKEAs designfilosofi, Democratic Design – godt designede produkter til lave priser, og hvor kvalitet, funktion og bæredygtighed er tænkt ind i produktet.

Møbelkæden lancerede bl.a. produkter til trådløs opladning, en unik serie af møbler og boligtilbehør designet af den kendte indretningsstylist Ilse Crawford, kunstplakater med street-art kunstnere og kollektionen NIPPRIG, som er produceret af genanvendelige naturmaterialer.

Dennis Balslev mener, at det er IKEAs evne til at præsentere et omfattende og attraktivt sortiment, som løbende fornyes, der er hovedårsagen til IKEAs fremgang. Og i et marked, hvor priserne suser op og ned, mener direktøren, at kunderne belønner IKEA for kædens fokus på faste lave priser:

– Kunderne ved, at de kan regne med IKEA og vores priser. De priser, man ser i kataloget, gælder et år ad gangen. Vores salgsaktiviteter er ærlige og gennemsigtige, og vi sætter ikke prisen op eller ned, hver gang vi ønsker at øge omsætningen. Kunderne kan stole på, at de altid gør en god handel hos IKEA. IKEA skal være et troværdigt brand, som kunderne har tillid til bl.a. gennem vores prispolitik, forklarer Dennis Balslev.

Fortsat plads til forbedringer

Selvom det er gået godt for IKEA – endda langt bedre end forventet – mener direktøren, at der fortsat er plads til forbedringer:

– Det er, når det går bedst, at vi har overskud og energi til at se, hvor vi kan gøre det endnu bedre. Det gælder fx vores servicepakke og hele kunderejsen før, under og efter et besøg i et af vores varehuse, forklarer Dennis Balslev.

– I det nye år fokuserer vi på livet i og omkring køkkenet, og vi har en målsætning om at få endnu flere besøgende og gøre flere af dem til kunder. Vi vil fortsat arbejde med vores omdømme og fastholde de lave priser. Vi vil igen gøre os fortjent til danskernes tillid ved at give dem gode oplevelser med IKEA Danmark – uanset, hvor de møder os, slutter Dennis Balslev.

Powered by Labrador CMS