Arla med stor ændring

Arla vil fremover kun tilbyde to varianter af plantedrikke til danske supermarkedskunder

Offentliggjort Sidst opdateret

Arla reducerer sortimentet af plantedrikke

Arla skærer ned på udvalget af plantedrikke i supermarkeder.

Fra næste uge vil kun to varianter være tilgængelige.

Salget har været stabilt, men lavt, i 2024.

Inflation og tvivl om fordele påvirker forbrugernes valg.


Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

Salget af plantedrikke til danske forbrugere er ikke vokset i samme tempo, som mejerikoncernen Arla havde forudset.

Det tager man ifølge Jyllands-Posten nu konsekvensen af og skærer ned i det sortiment, som tilbydes supermarkedskunder i flere lande, herunder Danmark.

Fra næste uge

Helt konkret betyder det, at man fra og med næste uge kun vil kunne købe to varianter af Arla-plantedrikke i supermarkederne.

- I Danmark har både vores salg af plantedrikke og totalmarkedet for plantedrikke været nogenlunde stabilt i 2024.

Meget lavt

- Salget er dermed stadig på et meget lavt niveau, og vi havde forventet betydelig vækst, siger Henrik Lilballe Hansen, der er direktør for Arla Danmark, til Jyllands-Posten.

Han vurderer, at inflationskrisen bærer en væsentlig del af skylden for den svigtende omsætning.

Plantedrikkene er typisk dyrere end konventionelle mejeriproduktioner, og det kan have fået nogle forbrugere til at vælge det billigere alternativ de senere år, hvor inflationen har gjort et væsentligt indhug i købekraften.

Forskning sår tvivl

Samtidig er der sået tvivl om de klimamæssige og sundhedsmæssige fordele, som har drevet en del af salget af plantedrikkene.

Senest har forskere ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet påvist, at plantedrikke indeholder færre proteiner og aminosyrer end mælk, og at varmebehandlingen af drikkene også gør ernæringsværdien mindre.

Arla driver datterselskabet Jörd, der kun producerer plantedrikke. Selskabet har de seneste fire år haft et samlet underskud på 200 millioner kroner.

Arla drosler ned for satsningen på plantemælk, fordi salget har skuffet. (Arkivfoto).
Powered by Labrador CMS