Arbejdstilsynet taber mere end hver anden sag
Virksomhederne slipper i stor stil for Arbejdstilsynets påbud, når de klager over dem.
Sidste år fik virksomhederne medhold i seks ud af 10 klagesager, og tendensen har været den samme i årevis, skriver Politiken onsdag.
– Vi ved, at Arbejdstilsynet forsøger at forbedre indsatsen, men vi må bare konstatere, at der bliver ved med at være et beskæmmende højt antal påbud, som ikke holder, siger Rikke B. Ørum, underdirektør og chef for hr og arbejdsmiljø i arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv, til Politiken.
Arbejdstilsynet valgte selv at trække sine påbud tilbage i 109 af de i alt 253 klagesager, der blev behandlet i 2013. Arbejdsmiljøklagenævnet afviste yderligere 46 påbud.
Dermed fik klagerne medhold i 155 klager eller næsten 60 procent af samtlige klagesager.
– Vi ser kun toppen af isbjerget, og det kan altså have nogle gevaldige økonomiske konsekvenser for en virksomhed, hvis Arbejdstilsynets afgørelse er forkert.
– Lovgivningen er stor og nørdet, og tilsynets kontrollanter forventes at kunne det hele, men det kan man ikke forvente. De har ikke altid helt tjek på juraen og forvaltningsretten, og det er ikke betryggende for retssikkerheden hos de virksomheder, der kontrolleres, siger Rikke B. Ørum til Politiken.
I Arbejdstilsynet erkender direktør Peter Vesterheden, at tilsynet taber for mange sager.
Men det er “trods alt” en formildende omstændighed, at det i høj grad er formelle fejl, der punkterer tilsynets påbud, mener direktøren:
– Det skal vi bare gøre bedre, og det kan vi gøre bedre, siger han til Politiken.
LO’s næstformand, Lizette Risgaard, mener dog ikke, at antallet er klagesager er foruroligende:
– Det er rigtigt, at der i få tilfælde er fejl at finde i Arbejdstilsynets sagsbehandling, men problemet er ikke i nærheden af at være så stort, som Dansk Erhverv vil gøre det til, siger hun til Politiken.
/ritzau/