Antallet af trafikdræbte i 2016 markerede blodigt rekordår

Ikke siden 2011 har det set så blodigt ud på de danske veje.

Offentliggjort Sidst opdateret

Antallet af trafikdræbte i 2016 var lig med en trist rekord. For første gang siden 2011 blev der dræbt mere end 200 mennesker i trafikken på bare ét år. Det skriver Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.

Helt præcist er tallet 211 dræbte personer, det højeste antal i fem år. Pressemeddelelsen er baseret på tal offentliggjort af Vejdirektoratet. Du kan i galleriet se en opsummering af året 2016 målt mod året 2015. Det er blodig læsning, hvor det ikke kun er antallet af trafikdræbte i 2016, der steg, målt mod 2015.

– Det er stærkt bekymrende, at det går den forkerte vej med hensyn til antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken. Ulykkerne rammer hvert år mange familier, og en stor del af de alvorlige trafikulykker kan undgås, hvis der sættes fokus på området, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik i pressemeddelelsen.

Trafikdrab skyldes mange ting

Det er svært at sætte en finger på én ting, der har været udslagsgivende for, at antallet af trafikdræbte i 2016 steg målt mod foregående år. Vejdirektoratet har udarbejdet en oversigt over de typiske ulykkessituationer, der førte til personskade i 2015, hvor det bliver tydeligt, at der ikke er tale om, at vi gør én ting forkert i trafikken. Vi gør mange ting forkert.

Således har Vejdirektoratet i 2016 målt stigninger (mod 2015) i eneulykker, ulykker hvor to køretøjer kører i samme retning og kører sammen, ulykker hvor køretøjer kører sammen fra hver sin retning og ulykker, hvor fodgængere er blevet påkørt.

Der er dog én positiv ting, der kan læses ud af Vejdirektoratets årsstatistik; antallet af alvorligt tilskadekomne var i 2016 blandt de laveste i de sidste 10 år. Til gengæld var antallet lavere i både 2014 og 2015.

Er du klar til et pust?

Fra det offentliges side mødes vi danskere hvert år med forskellige tiltag, der skal sænke antallet af dræbte i trafikken, så antallet af trafikdræbte i 2016 ikke bliver overgået af et endnu mere blodigt 2017. I starten af sommeren kunne du i trafikken eksempelvis stifte bekendtskab med kampagnen “Stop Spritkørsel.”

Newsbreak.dk har tidligere omtalt kampagnen “Klar til et pust?”der blev sat i søen for at minde folk om, at spritkørsel ikke kun hører julefrokostsæsonen til. Faktisk viser ulykkestal fra Vejdirektoratet, at folk er blevet gode til at lade bilen stå i december måned. Det er noget andet, når vi når til juni. 

I forbindelse med kampagnens start kunne Rådet for Sikker Trafik fortælle, at man i samarbejde med Trygfonden havde gennemført en undersøgelse blandt 1400 bilister. 13% af de adspurgte svarede, at de indenfor de seneste 12 måneder havde kørt bil, selvom de var i tvivl om, hvad deres promille var på.

De var ikke klar til et pust, og det er et problem, at så mange danskere har det sådan.

– Spritkørsel koster hvert år liv og kvæster alt for mange mennesker i trafikken. Derfor er det vigtigt, at vi får flere til at planlægge på forhånd, hvordan de kommer sikkert hjem. Og er man det mindste i tvivl om sin promille, bør man lade bilen stå, sagde Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med annonceringen af kampagnen.

Lastbilen væltede

Ikke alle trafikulykker ender i kollision og død, heldigvis. Derfor kan man stadig godt være påvirket af en episode, hvor man som bilist oplever, at en medtrafikant ikke er sit kørekort voksent. Newsbreak.dk har eksempelvis talt med Jimmi, der er lastbilchauffør.

Hvad siger loven om uopmærksomhed i trafikken?

Der er to paragraffer i færdselsloven, der handler om uopmærksomhed i trafikken:

Færdselslovens § 55a

”Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte mobiltelefoner”

Ser politiet, at du bruger håndholdt mobiltelefon eller sender en sms, mens du kører bil, får du en bøde på 1.500 kr. Kører du på cykel er bøden 1.000 kr., hvis du bruger din håndholdte mobil.

Færdselslovens § 3 stk. 1

”Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres”

Der er mange ting, der kan forårsage uopmærksomhed, og det er umuligt at lovgive om dem alle. Politiet vurderer i hvert enkelt tilfælde, om denne paragraf er overtrådt. Det kan fx være, hvis de ser en bilist køre bil og læse avis samtidigt.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik.

Han oplever lidt for ofte, at folk bruger deres telefon i bilenistedet for at holde øje med vejen foran dem. Jimmis job består i at fragte gods rundt i landet, og en dag oplevede han, hvordan en bilist først opdagede den modkørende lastbil alt for sent. 

Den store lastbil blev forsøgt styret væk fra en frontal kollision, og i bestræbelserne på at undgå en blodig ulykke, kørte lastbilen af asfalten og ud i rabatten.

– Da jeg kunne mærke, at traileren bestemte over lastbilen vidste jeg, at det ville gå galt. Jeg måtte gøre mig klar så godt, som jeg kunne. Så jeg tog godt fat i rattet, har Jimmi Bundgaard fortalt Newsbreak.dk

Lastbilen væltede efterfølgende, og Jimmi Bundgaard var så heldig, at han kunne klatre ud af førerhuset, i nogenlunde god behold. Men bilen, der var ved at køre sammen med hans lastbil, den var væk.

Uopmærksomhed er en dræber

Jimmis historie vidner om, at vi i trafikken fokuserer på alt muligt andet end at gøre bil. I perioden 2010 til 2014 mistede 354 personer livet i trafikulykker, fordi en eller flere af de involverede var uopmærksomme, da det gik galt. Det kan være en af årsagerne til, at antallet af trafikdræbte i 2016 var så højt.

Her ryger kørekortet

Der er to paragraffer i færdselsloven, der handler om uopmærksomhed i trafikken:

Færdselslovens § 55a

”Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte mobiltelefoner”

Ser politiet, at du bruger håndholdt mobiltelefon eller sender en sms, mens du kører bil, får du en bøde på 1.500 kr. Kører du på cykel er bøden 1.000 kr., hvis du bruger din håndholdte mobil.

Færdselslovens § 3 stk. 1

”Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres”

Der er mange ting, der kan forårsage uopmærksomhed, og det er umuligt at lovgive om dem alle. Politiet vurderer i hvert enkelt tilfælde, om denne paragraf er overtrådt. Det kan fx være, hvis de ser en bilist køre bil og læse avis samtidigt.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik.

Ifølge DTU er det at taste et nummer ind på telefonen, skrive sms’er, kigge på telefonen eller række ud efter noget i bilen blandt de mest risikable handlinger, man kan foretage sig som bilist. Bruger vi vores telefon i bilen, øger vi risikoen for ulykker. Så enkelt er det.

Hos Rådet for Sikker Trafik ser man på antallet af trafikdræbte i 2016 og kan konstatere, at der er lang vej i mål for Færdselssikkerhedskommisionens ambition om, at der i 2020 maksimalt må være 120 trafikdræbte om året i trafikken.

– Vi skal vende den negative udvikling ved at sætte mere fokus på Færdselssikkerhedskommissionens anbefalinger. Det gælder både i forhold til vejteknik, sikkerhed i bilerne, lovgivning, politikontrol, kampagner og undervisning. Vi skal fortsat samarbejde om at få bedre trafiksikkerhed, og vi skal sørge for, at trafikanterne tager større ansvar for både sig selv og andre i trafikken, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik i pressemeddelelsen.

Kilder: Rådet for Sikker Trafik, Vejdirektoratetog Rådet for Sikker Trafik.

Powered by Labrador CMS