Ansatte kommer for sent og SMSer under møder
Spillereglerne er klare, når det gælder mødekulturen på danske virksomheder: Man skal komme til tiden og have fokus på mødets indhold – ikke på sin smartphone.
Trods den klare holdning sker det dog tit, at medarbejdere kommer for sent og har travlt med at SMSe under møder. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne, skriver nyhedsbrevet Lederne Mandag.
75 procent af de flere end 2.000 adspurgte ledere fastslår i undersøgelsen, at det ikke er acceptabelt at komme for sent til møder. Men når lederne skal svare på, hvordan det står til med punktligheden, så svarer 40 procent, at én eller flere medarbejdere »ofte« eller »hele tiden« kommer for sent til møder.
Samtidig svarer cirka to ud af tre ledere, at det ikke er i orden at svare på telefonopkald, e-mails eller SMSer under møder. Og alligevel konstaterer næsten hver tredje leder, at det foregår.
Problematisk
Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen finder det problematisk, at det står så skidt til med mødedisciplinen.
»Hvis det bliver mere reglen end undtagelsen at komme for sent til møder, så er det udtryk for mangel på respekt for de øvrige mødedeltagere. Det skaber irritation, undergraver mødelederens autoritet og kan føre til, at mødet trækker unødvendigt ud. Det kan også blive opfattet som manglende respekt, hvis man sidder med øjnene rettet mod sin smartphone under møder frem for at have øjenkontakt med de øvrige mødedeltagere,« siger hun til Lederne Mandag og tilføjer, at hun mener, de ansatte skal lade smartphonen blive i tasken.
Der kan være undtagelser
Men selvfølgelig kan der være undtagelser for reglerne, understreger Helle Bruun Madsen:
»Hvis man for eksempel venter en meget vigtig SMS eller e-mail, er det en god idé fra mødets start at sige det til de øvrige mødedeltagere, så de er forberedte på, at man kan blive nødt til at holde øje med, hvad der tikker ind på telefonen, og at man måske bliver nødt til at forlade mødet kortvarigt.«
Når det gælder ledernes evner til at holde møder inden for den aftalte tidsramme, er der også plads til forbedring, viser undersøgelsen. Således svarer 36 procent af lederne, at det »ofte« eller »hele tiden« sker, at møderne trækker længere ud, end det var aftalt.
BNB