Android-brugere drømmer om iPhones

Alle vil have Apple. Også android-brugere. Arkivfoto: Jewel Samad/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Apple-ejere vil have Apple. Og det vil Android-brugerne også

Android-ejere er nådesløse nørder, der ikke kunne drømme om at forlade produkternes stærke ydeevne og den åbne platform. Sådan lyder en fordom om Android-folket, der nu aflives af nye tal. Android-ejere er langt mere troløse end Apple-folket, som er nærmest betingelsesløst loyale over for iOS-produkterne. Det viser en ny opgørelse fra tilbudstjenesten minetilbud.

– Næsten halvdelen af Android-ejerne søger efter iPhones og andre Apple-produkter. Omvendt søger ni ud af ti Apple-ejere kun efter Apple-produkter, når de skal have ny mobil eller tablet, fortæller Lasse Ingemann Brodt, salgsdirektør hos FK Distribution, der har udviklet tilbudstjenesten minetilbud.

Hvis man ser specifikt på tablet-søgninger, så understreges tendensen til, at Android-ejere vil have Apple. Her søger android-brugere oftere på iPads end konkurrerende tablets. Data bygger på de seneste 12 måneders søgninger på minetilbud-tjenesten, hvor der er foretaget 14.283 søgninger på smartphones, tablets med videre. Her var 76 procent af søgningerne samlet på Apple-produkter.

Ekspert: Apple-fans er mere hardcore end Android

Spørger man David Guldager, der er IT- og teleekspert samt vært for TV2 Beep, kan tallene forklares med, at Apple-fans som oftest er mere hardcore end Android-brugere.

– De fleste Android-brugere er i dag ikke inkarnerede fans af systemet, som man ser hos Apple. I stedet bruger de Android som et bevidst fravalg af Apple eller også er der tale om brugere, der har Android fordi den var billigere og mere tilgængelig i butikken. Det er ikke ensbetydende med, at de ikke ønsker sig eller drømmer om en Apple-enhed, forklarer Guldager.

Forbrugere søger elektronik i fysiske butikker

Tallene fra minetilbud viser samtidig en tendens til, at forbrugere søger efter gode tilbud på elektronikprodukter i de fysiske detailbutikker. Det forklarer Lasse Ingemann Brodt, salgsdirektør hos FK Distribution.

– Detailbutikkerne kan ofte matche eller endda slå onlinebutikkernes priser, og mange forbrugere vil stadig gerne prøve produkterne, inden de køber dem. Derfor ser vi en tendens til et stigende antal søgninger på forbrugerelektronik i minetilbud-tjenesten, som formidler tilbud fra fysiske butikker. Vi kan se, at det især er mærkevarer som fx Apple, Samsung og HTC, som folk gerne vil have billigere, forklarer han.

Powered by Labrador CMS