Alt for mange kommer til skade i disse ulykker

Tal vækker bekymring, både hos Vejdirektoratet og hos Rådet for Sikker Trafik.

Der findes ikke en entydig forklaring på, hvorfor så mange el-cyklister kommer til skade i trafikken. Foto: Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Da en el-cyklist natten til lørdag blev dræbt i en trafikulykke, var der tale om endnu en alvorlig ulykke med en elcykel, en ulykkestype man hos Vejdirektoratet ser flere og flere af, hvilket vækker bekymring hos både Vejdirektoratet og hos Rådet for Sikker Trafik.

Vejdirektoratet skriver, i direktoratets årlige rapport for trafikulykker, at cyklister i almindelighed havde et dårligt år i trafikken. Antallet af dræbte cyklister i trafikulykker er nogenlunde ens for 2018 som for tidligere år, men flere cyklister kom til skade i 2018 end i årene før, ifølge Vejdirektoratet.

Dykker man lidt længere ned i tallene, kan man se, at det særligt er el-cyklister, der kommer ud for ulykkerne. Ifølge Vejdirektoratet er antallet af tilskadekomne el-cyklister steget år for år fra 2012 til 2018, og der er forskellige forklaringer på, hvad der er sket.

“Stigningen i antallet af tilskadekomne el-cyklister skyldes især, at der bliver kørt mere på elcykel. Samtidig kan en del af forklaringen være, at ulykkerne i højere grad er blevet registreret som el-cykler (frem for blot som cykler), efterhånden som kendskabet til dem er steget,” skriver Vejdirektoratet.

En stor stigning

DR Nyheder skriver, at antallet af dræbte el-cyklister lå på to-tre personer år for år, fra 2012 til 2017, mens der i 2018 blev dræbt hele seks el-cyklister.

Ifølge Vejdirektoratet blev der i årene 2012 til 2017 dræbt mellem to og tre el-cyklister om året. I 2018 var tallet på seks personer. Fra 2012 til 2018 er antallet af el-cyklister, der kommer til skade i trafikken, steget fra 18 til 187. Det er en stigning så voldsom, at man prøver at gå i dybden med det hos Vejdirektoratet.

– Elcykler har været på vejene et stykke tid, men det er en stor stigning, der har været denne gang. Om det er fordi danskerne bare er begyndt at bruge dem mere, det ved vi ikke, men det er vi ved at undersøge nu, siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af afdelingen for Trafiksikkerhed i Vejdirektoratet til DR Nyheder.

Det går den forkerte vej

Det faktum, at flere cyklister er kommet til skade i 2018 end i årene før, og at udviklingen ifølge DR Nyheder kun går i den forkerte retning, det vækker bekymring hos Rådet for Sikker Trafik.

– Udviklingen går den forkerte vej i øjeblikket. Det skal vi have vendt, og derfor er det vigtigt, at vi også har fokus på, hvad vi tillader i trafikken. Man bør se på, om det udgør en risiko eller ej, når man blander mange forskellige trafikanttyper i forskellige hastigheder, siger Søren Ørsted Pedersen, pressechef i Rådet for Sikker Trafik til DR Nyheder.

Du kan læse hele Vejdirektoratets undersøgelse her:
Trafikulykker for året 2018

Du kan læse mere hos DR Nyheder her:
Dobbelt så mange dræbte elcyklister: ‘Vi ved ikke hvorfor det stiger stort, men vi undersøger det’

Powered by Labrador CMS