Alonso meldes uskadt efter mystisk ulykke
McLarens dårlige testuge sluttede søndag dramatisk, da Fernando Alonso af endnu uforklarlige årsager kørte i autoværnet og efterfølgende måtte flyves til det nærmeste hospital i Barcelona.
Heldigvis var de første meldinger om Fernando Alonsos tilstand gode.
Den 33-årige spanier var ved bevidsthed og kunne tale med redningsfolkene, som hurtigt kom ham til undsætning i den ødelagte McLaren.
Frygten for endnu en alvorlig Formel 1-ulykke løb ellers med det samme koldt ned ad ryggen på kørere og tilskuere til ulykken, der skete, mens Fernando Alonso var i færd med en testomgang på Circuit de Catalunya nær Barcelona.
Ulykken var så alvorlig, at Fernando Alonso først blev tilset på banens lægeklinik og straks efter fløjet væk i en redningshelikopter til et nærliggende sygeshus. Her skal han ligge til observation i 24 til 48 timer.
Trods de dramatiske omstændigheder bekræftede en talsperson fra McLaren efterfølgende, at Fernando Alonso har det godt.
»Vi har et resultat af en CT-scanning, og den viser, at Alonso er uskadt og har det fint,« lød det fra McLaren.
Ulykken skete omkring middagstid, da Fernando Alonso mistede kontrollen over sin racer, der pludselig styrede til højre og med siden til kolliderede med et autoværn.
Ulykken var mærkelig, fortalte Formel 1-kollega Sebastian Vettel. Han kørte bagved Fernando Alonso og var øjenvidne til situationen.
»Farten var ikke høj, måske 150 kilometer i timen. Men pludselig drejede han til højre og ind i væggen. Det så mærkeligt ud,« sagde Sebastian Vettel.
Selvom hastigheden ikke var høj, rapporterede flere medier, at bilens såkaldte G-måleralarm blev aktiveret ved sammenstøddet, og dermed frygtede man, at Alonsos indre organer var i risiko for at være beskadiget. Men det lader ifølge CT-scanningen af den spanske F1-kører ikke til at være tilfældet.
Omstændighederne ved ulykken fik hurtigt pitten til at flyde over med teorier om årsagen til spanierens ulykke. Fernando Alonso er nemlig ikke en racerkører, der normalt laver uprovokerede kørerfejl.
Nogle mente at have hørt, at Alonso havde været skidt tilpas og måske var besvimet, mens han kørte.
Andre spekulerede i, at han havde fået et kraftigt stød af Honda-motorens store ’batteri, det såkaldte ERS-system, der opsamler varme og kinetisk energi til senere brug som ekstra hestekræfter.
McLarens nye Formel 1-racer har været forfulgt af tekniske problemer, og derfor virkede det åbenlyst, at en fejl på bilen måtte være skyld i ulykken.
Og henunder aftenen bekræftede McLaren så, at det var en teknisk fejl og ikke en kørerfejl, der var årsag til Fernando Alonsos tur i barrieren. Men teamet oplyste ikke, hvilken fejl der var tale om.
Ulykken var kulminationen på McLarens dårlige optakt til sæsonen.
Her har teamets nye 2015-racer konstant været ramt af problemer, som er stødt til med McLarens spritnye Honda-motor.
Før sin ulykke udtalte Fernando Alonso, at han ikke forventer, at McLaren møder til sæsonpremieren i Australien 15. marts med en konkurrencedygtig bil.
Samtidig sagde teamchef Eric Boullier, at McLaren er 50 procent bagefter teamets planlagte udvikling af bilen.