Kursen på en SAS-aktie er fløjet op, umiddelbart efter at finansminister Nicolai Wammen (S) fredag formiddag har givet tilsagn om, at den danske stat ønsker at fortsætte som ejer i SAS.
Tre kvarter efter Wammens melding er kurserne på SAS-aktier solgt på børserne i København og Stockholm over 40 procent højere, end da handlen sluttede torsdag.
SAS forsøger at føre en redningsplan ud i livet, der blandt andet involverer et kapitalindskud gennem nye aktier samt at bytte gæld for nye aktier.
Annonce
Svenskere siger nej
I den forbindelse har den ene af SAS' to store aktionærer, den svenske stat, sagt, at man ikke agter at skyde penge ind og dermed fastholde sin ejerandel.
Det vil den danske stat til gengæld, hvis man kan finde en eller flere andre private investorer, som vil gå med til at aftale, at danske interesser tilgodeses.
Annonce
Det har regeringen og et flertal i Folketinget aftalt fredag.
SAS er født som skandinavisk samarbejdsprojekt
* SAS blev grundlagt i 1946 ved en sammenlægning af de nationale luftfartsselskaber i Danmark, Norge og Sverige.
* Første tur gik til New York 17. september 1946. Turen tog 25 timer, og det var nødvendigt at gøre tre stop på vejen for at tanke.
* Før coronakrisen havde SAS mere end 800 daglige afgange, og om året fløj selskabet omkring 30 millioner passagerer til over 125 destinationer i verden.
* Coronakrisen har dog givet et stort dyk i antallet af afgange og passagerer, og det har naturligt nok gjort ondt på SAS’ økonomi.
* I marts fløj selskabet eksempelvis med omkring en million passagerer. Det var cirka 60 procent færre passagerer end i samme måned året før.
* Sverige og Danmark ejer 29 procent af aktierne i SAS. Tidligere har den norske stat også været aktionær.
* SAS har i alt 13.000 ansatte. Det er dog inklusive deltidsansatte. Opgjort i fuldtidsstillinger har selskabet samlet 11.000 ansatte.