Aircondition kan gøre dig syg
Gamle klimaanlæg risikerer ikke kun at skade miljøet. De kan også øge din benzinregning og gøre dig syg
I 90 procent af nye biler kan bilisten nyde den svale brise fra bilens aircondition, når forsommerens plusgrader banker op i termometret.
Imidlertid bør du holde skarpt øje med dit airconditionanlæg.
En tysk undersøgelse foretaget af den tyske miljøstyrelse viser nemlig, at hver tiende airconditionanlæg med tiden lækker det stærkt forurenende kølemiddel tetraflourethan, der er 1.430 gange mere klimaskadeligt end CO2, og som anvendes i de fleste biler.
Suger energi fra motoren
Samtidig forbrænder biler, der kører rundt med tetraflourethan-køleanlæg, op til 30 procent ekstra brændstof, fordi airconditionanlægget “trækker” på motoren.
– Det er vigtigt, at bilister inden sommeren, hvor de for alvor begynder at bruge bilens aircondition, undersøger, om anlægget fungerer efter forskrifterne. For køler det ikke optimalt, skruer man jo gerne op. Det betyder, at man belaster motoren mere, hvilket koster ekstra brændstof. Herudover bør man være opmærksom på risikoen for lækager. Gamle og udtjente airconditionanlæg kan lække kølemiddel, fordi det er slidt, blevet justeret på, eller hvis bilen har været involveret i et trafikuheld. Få desuden tjekket på et værksted om der er nok kølemiddel på anlægget, siger Per V. Rasmussen, administrerende direktør hos Applus Bilsyn.
Men der er endnu en grund til at kontrollere ens aircondition.
Aircondition kan allergi
Har man ikke brugt sin aircondition i bilen i en periode, kan anlægget i værste fald forårsage allergiske reaktioner hos passagerne. Sol og højere temperaturer kan opvarme fugten i anlægget, og det genererer bakterier og skimmelsvamp i anlægget, som ryger ud i kabinen.
– Det er helt almindeligt, at der kommer en gammel og muggen lugt ud af inaktive airconditionanlæg. Lugter anlægget, når du tænder for det, indikerer det, at klimaanlægget skal renses, så du fjerner risikoen for bakterier. Du kan selv rense anlægget med en Aircondition Renser. Hjælper det ikke, skal du til en fagmand på et værksted, siger Per V. Rasmussen.