Afslører: Dobbeltspil om danskeres ferierejser

Regeringen anklages for at spille dobbeltspil i spørgsmålet om danskernes ferierejser.

Hvad gør jeg med sommerferien? Få svar på dét spørgsmål, og en række andre, hvis DU KLIKKER VIDERE I GALLERIET. Foto: Scanpix
Hvad gør jeg med sommerferien? Få svar på dét spørgsmål, og en række andre, hvis DU KLIKKER VIDERE I GALLERIET. Foto: Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Når en flybillet bliver aflyst, skal kunden bevare retten til at få pengene retur inden for syv dage, mener regeringen. Men når en pakkerejse aflyses, vil regeringen give selskabet lov til at udskyde tilbagebetaling i 12 måneder.

Det er ifølge Jyllands-Posten situationen, efter at erhvervsminister Simon Kollerup tirsdag sammen med et bredt flertal i Folketinget indgik en aftale, der skal hjælpe den trængte rejsebranche gennem krisen.

Et af værktøjerne er at give selskaberne lov til at fravige EU-reglerne om, at en aflyst rejse skal refunderes til forbrugeren, hvis denne ønsker det.

Først efter 12 måneder vil kunderne have krav på at få deres penge igen for pakkerejser, der typisk består af fly og hotel.

Tiltaget kommer, selv om regeringen på EU-niveau kæmper direkte imod en voucherordning for flyselskaber, der kun udbyder flybilletter.

Anført af Holland ønsker 16 EU-lande nemlig at give selskaber som SAS, KLM og Lufthansa en hjælpende hånd som den, regeringen nu vil give den danske pakkerejsebranche.

Ærger sig over slingrekurs

Formand for Forbrugerrådet Tænk Anja Philip ærgrer sig over regeringens slingrekurs i forhold til forbrugernes rettigheder.

– Da Benny Engelbrecht for et par uger skulle til møde med de andre transportministre i EU, udviste han en klar forståelse for, hvor vigtigt det er at opretholde forbrugerrettighederne – også i krisetider, for det er netop dér, at de skal vise deres værd. Derfor er det superærgerligt, at regeringen går ind på en slingrekurs og skelner mellem flyrejser og pakkerejser, siger hun.

Forløbet har udløst et ubehageligt dilemma for tusindvis af danske rejsekunder. En af dem er den 50-årige it-konsulent Torben Sørensen fra Skanderborg.

Han har svært ved at forstå, hvorfor en forbruger, der har købt en flybillet, har ret til at få pengene retur, hvis flyselskabet aflyser afgangen, mens en forbruger, der har købt en pakkerejse ifølge et flertal i Folketinget, skal stille sig tilfreds med et tilgodebevis og først kan få pengene retur efter et år, hvis rejsen aflyses af rejseselskabet.

EU-Kommissionen slog onsdag fast, at kunderne har ret til at få pengene retur omgående.

Powered by Labrador CMS