Aflysninger og forsinkelser: Derfor sker det
Forsinkede og aflyste tog og færre daglige afgange. Det er konsekvenserne for passagererne på S-banen, fordi DSB mangler lokomotivførere.
Rejsende på blandt andet S-togslinjerne C og H har gennem perioder af 2019 oplevet en længere rejsetid, når de skulle med toget. Derudover har der i løbet af året kørt færre S-tog på linjerne.
Det skyldes alt sammen manglende togpersonale i DSB.
Det skriver TV 2 Lorry.
– Det har den konsekvens, at hvis vi for eksempel har et sporarbejde, der koster ekstra folk, eller hvis vi har forhøjet sygdomsfravær, så er vi meget følsomme over for udsving, og det kan have konsekvenser for driften, siger midlertidig chef for togdrift i DSB, Rolf Møller Pedersen til TV 2 Lorry.
Siden 2010 er DSB gået fra at have 513 lokoførere ansat i virksomheden til i dag at have 457.
Store mangler
Det betyder blandt andet, at der lige nu mangler 15-20 mand til at køre togene på S-banen, og det har betydning på driften på S-togslinjerne, hvor der på en normal hverdag er 350.000 rejser.
For at blive lokofører i DSB er det et krav, at man har en teknisk erhvervsuddannelse, en teknisk studentereksamen eller en matematisk studentereksamen.
Lige nu er der mangel på faglærte i hovedstaden og rift om de unge, og det presser DSB i jagten på nye elever.
– I dag er det lidt sværere end tidligere at få nye elever. Arbejdsmarkedet er rimelig ophedet i øjeblikket, så der er kamp om nye medarbejdere. Og det er ikke kun hos DSB, men alle erhvervsvirksomheder som har svært ved at få nye folk, lyder det fra Rolf Møller Pedersen.
Pressede medarbejdere
Og manglen på lokoførere lægger pres på dem, der er lige nu kører togene.
– I øjeblikket lider vi under, at vi mangler folk, og det giver os et dårligt arbejdsmiljø, siger tillidsmand for lokoførerne, Thomas Bryan-Lund til TV 2 Lorry.
Det er ikke kun udfordringen med at rekruttere faglærte, som presser DSB på at have lokoførere nok til S-banen.
Strides med ledelsen
En længere strid mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund har fået flere lokoførere til at vende DSB-ledelsen ryggen. Alene i 2019 er syv procent af lokoførerne stoppet, hvilket er flere, end DSB havde forventet.
– Mange er stoppet i DSB, fordi de simpelthen er blevet metaltrætte af, at der har været så mange måneders uro. Og så sammenholdt med, at det er så nemt at få et arbejde lige nu, hvis man er håndværker, siger Thomas Bryan-Lund til TV 2 Lorry.
I kampen om at sikre sig nye lokoførere har DSB brugt rekordmange penge på markedsføring. Og det kommer nu til at hjælpe på den korte bane, forsikrer Rolf Møller Pedersen til TV 2 Lorry.
– Hvis ikke vi kan rekruttere flere lokoførere, så er vi nødt til at tilpasse køreplanen i forhold til det antal mennesker, vi har. Men der er 16 mand, der bliver færdiguddannet her i december, og der er yderligere, 16 der bliver færdig i det første kvartal af 2020, siger Rolf Møller Pedersen til TV 2 Lorry.