Afgørende ændring på Storebæltsbroen
Nu droppes de manuelt betjente "kasser" i betalingsanlægger.
På Storebæltsbroen skal du – uanset hvad du synes om det – betale for at passere, og det gøres typisk på en af fire måder. Betalingskort, brobizz, nummerpladeskanning eller ved kontant afregning i en fysisk kasse.
Det sidste er nu forbi, skriver A/S Storebælt, der driver Storebæltsbroen, i en pressemeddelelse. Det er nu besluttet at erstatte den manuelle betjening med kontantautomater i de baner, hvor der tidligere sad en medarbejder.
Beslutningen er en kombination af, at kontantluge-medarbejderne er ekstra udsat for uheld, og ved at opsætte automater nedsættes risikoen også for spredning af bakterier og virus. Meget fornuftigt – coronakrisen taget i betragtning.
Mon ikke også det er billigere at have automater stående end fysiske medarbejdere. I pressemeddelelsen lyder det dog, at medarbejdernes sikkerhed er nøglen til beslutningen.
– Vi har flere gange oplevet, at en af de bokse, som medarbejderne sidder i, blev påkørt af en passerende lastbil. Det skaber en potentielt meget farlig arbejdssituation. Heldigvis har det ikke ført til uheld med personskade, og med de nye kontantautomater sikrer vi nu, at det ikke kan ske, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen.
Fremover skal kunder i kontantbanerne køre frem til kontantautomaten og betale. Automaten modtager sedler og mønter og har en hjælp-knap til at kontakte personalet, hvis du har brug for hjælp. Det er ifølge Storebæltsbroen kun én procent af kunderne, der bruger kontantbetaling.
– De første erfaringer viser, at kunderne lige skal vænne sig til de nye kontantautomater og derfor bruger lidt ekstra tid til at betale, siger Jens Kjær Nielsen.