Advarsel på cigaretpakker: Stor størrelse skræmmer bedst
Jo større advarsel på cigaretpakkerne, jo bedre effekt, viser undersøgelse.
I mange sammenhænge diskuteres det mere eller mindre seriøst, om størrelsen betyder noget. Men nu er det i hvert fald slået fast, at størrelsen på skræmmende budskaber på cigaretpakker faktisk betyder noget, hvis man vil have folk til at overveje at holde op med at ryge.
Det har nogle forskere fra Australien afdækket, skriver Magasinet Arbejdsmiljø. Flere end 5.000 rygere i USA, Australien, Canada og England besvarede en række spørgsmål – for eksempel om, hvor meget de røg, om de lagde mærke til skræmmebilleder og tekster på cigaretpakkerne, om det fik dem til at overveje at kvitte smøgerne, og om de bevidst prøvede at undgå at se på advarslerne.
Selv om advarslerne varierer fra land til land, så var det klart, at store billeder og tekster fængede bedre og var mere motiverende for ønsket om at holde op med at ryge. Dem, der lagde mærke til advarslerne, reflekterede også over sundhedsrisikoen og var mindre tilbøjelige til at tænde cigaretten.
Gruppen, der ikke tænkte på sundhedsrisikoen og nød at ryge, syntes gennemgående, at advarslerne var overdrevne. Men dem, som prøvede at gemme advarslerne, så de ikke kunne se dem, fik ikke det helt store ud af det – for det indre blik fungerede, så tankerne om risikoen og ønsket om ophør kom hele tiden tilbage.
Forskerne anbefaler, at der arbejdes meget med advarslernes grafik, og at der følges op med kampagner med lignende advarsler.
Deltagerne røg i gennemsnit 17 cigaretter om dagen. Undersøgelsen blev fulgt op et år efter. Her oplyste 37 procent, at de havde prøvet at holde op mindst én gang i det forløbne år.