Advarer mod ny svindel-sms i Danmark
Endnu en svindel-sms har set dagens lys i Danmark.
Nu er endnu en svindel-sms havnet på danskernes telefoner.
Denne gang ser det ud som om, det er Digitalstyrelsen, der er afsenderen. Men det er det ikke. Det er, igen, svindlere, der forsøger at få dig til at klikke på et link.
Det korte af det lange er: Lad være.
Og som altid lyder det kort råd: Slet dem med det samme.
Smishing
Tidligere var det især via emails at svindlerne forsøgte sig. Men nu har de kriminelle altså bevæget sig over på mobilen. Fænomenet har Nets døbt ‘smishing’ – inspireret af det tidligere begreb ‘phishing’, som foregik via email.
– Det er et relativt nyt fænomen, som vi har set en del til det seneste år. De forsøger at franarre kunderne personlige oplysninger, har pressechef hos Nest, Søren Winge, tidligere udtalt til TV 2.
– Det er primært et forsøg på at få folk til at afgive koder til deres nøglekort – måske endda uploade et billede af nøglekortet.
Hos Nets er problemet med de falske emails og sms’er noget man ser i stigende grad. Dog er det et fåtal af danskere, der falder for svindlerbeskederne.
– Vores oplevelse er, at det er de færreste, der dumper i, sagde Søren Winge.
Slet din svindel-sms
Han giver nogle enkle og håndgribelige råd til, hvordan man undgår at blive rippet.
– Slet sms’en og klik aldrig på linket. Og så er det selvfølgelig aldrig en god idé at give personlige informationer på den måde.
– Nets vil aldrig bede dig om sådanne informationer. Og slet ikke over sms, forklarede han til TV 2.
Guide på hjemmesiden
Der er på Nets hjemmeside udgivet en guide til, hvordan man bør forholde sig, hvis man modtager en svindel-sms, hvor man opfordres til at dele billeder af ens nøglekort, klikke på links, besøge diverse hjemmesider – og så fremdeles – og den overordnede besked er, at Nets aldrig kunne finde på at bede borgerne om de oplysninger, svindlerne går efter.
Det være sig oplysninger om dine betalingskort, talkoder fra dit nøglekort og alt muligt andet. Den slags er dybt privat og ikke noget, ærlige handlende (eller virksomheder) kunne finde på at spørge efter på den måde, det bliver gjort. Og absolut heller ikke på den måde, det bliver gjort i denne ombæring, hvor borgere bliver opfordret til at scanne eller tage et billede af deres nøglekort og sende det tilbage til afsenderen.
Du må aldrig gøre det. Hvis du har gjort det, skal du kontakte Nets og få spærret dit NemID. Det kan du gøre på nemid.nu eller ved at ringe på 72 24 70 50. Hvis du har klikket på links fra afsendere, der vil have adgang til dine oplysninger, er det en god idé at få undersøgt dine elektroniske enheder for eventuel malware, svindlerne også bruger for at få adgang til dine penge.
Nets har følgende råd til folk, der oplever at blive kontaktet af svindlerne:
Hvis du modtager e-mailen eller sms’en, skal du:
- Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata
- Videresende den til Nets’ phishing-analyse afdeling, phishing-dk@nets.eu (valgfrit)
- Slette den!
Hvis du modtager et telefonopkald, skal du:
- Undlade at opgive nogen form for personlige oplysninger
- Afbryde forbindelsen
Læs selv guiden ved at følge dette link.
Der findes efterhånden mange eksempler på de beskeder, der er blevet sendt ud for at lokke danskerne til at afgive deres personlige oplysninger. En del af dem er samlet i et galleri i denne artikel.