Aarhus først med fremtidens anflyvningssystem
Nu er det blevet muligt for trafikfly at lande i Aarhus Airport med satellitbaseret navigation. Det er den første civile lufthavn i Danmark, der bruger teknologien.
Tåge, sne og lavthængende skyer. Vi kender alle udmærket til de situationer, hvor vejret ikke viser sig fra sin flinkeste side, som for eksempel når sigtbarheden er væsentligt nedsat.
Folk, der flyver ofte, har næsten med garanti prøvet at lande i en alternativ lufthavn, fordi vejret har været for dårligt til at gå ned i den lufthavn, man ellers skulle lande i.
Men i langt de fleste situationer kan man dog tage teknologi en til hjælp og stadig komme sikkert ned – selv når vejret ikke er optimalt.
Aarhus Airport går forrest i Danmark
Aarhus Airport har tidligere anvendt almindelige, GPS-baserede anflyvningsprocedurer i disse situationer, men lufthavnen opgraderer nu procedurerne således, at den allernyeste teknologi inden for GPS-baseret flynavigation anvendes til beflyvning af lufthavnen.
Ekstremt præcis teknologi
Ved hjælp af det fælleseuropæiske system EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) opnår man en præcision på helt ned til én meter, hvilket betyder, at civile fly nu kan lande præcist og sikkert i vejrforhold med meget ringe sigtbarhed.
Selve systemet består af de såkaldte geostationære satellitter kombineret med flere jordstationer rundt om i Europa. Satelitterne måler afvigelser i navigationssignalerne, som skyldes forskellige atmosfæriske forhold. Herved opnås stor nøjagtighed hos modtageren af GPS-signalet.
Billigere på sigt
Når teknologien har vundet indpas hos de europæiske luftfartselskaber, og flere trafikfly derved bliver i stand til at udnytte EGNOS, vil Aarhus Airport kunne spare investeringer i og drift af de dyre, jordbaserede ILS-navigationsanlæg i selve lufthavnen, som i dag anvendes, når fly eksempelvis skal lande i tæt tåge.
Aarhus Airports nye anflyvningsprocedurer er blevet til i et samarbejde mellem Helios, ESSP (European Satellites Services Provider), Flyvevåbnet og Naviair, og har opnået Trafikstyrelsens godkendelse til ikrafttræden den 5. marts 2015.
Hver dag lander der i gennemsnit 16 trafikfly i Aarhus Airport – foruden en stor mængde små og store skolefly.