Aarhus Festuge har uoverskueligt vokseværk
Aarhus Festuge spreder sig over så mange tilbud, at det risikerer at blive uoverskueligt, erkender direktøren.
Med 1200 forskellige arrangementer fordelt på bare ti dage har Aarhus Festuge nu nået en størrelse, hvor det måske bliver for meget.
Det erkender festugens chef, Jens Folmer Jepsen, samtidig med, at årets festuge, nummer 50 i rækken, går ind i sin sidste weekend.
– Vi er pålagt en forpligtigelse til at tage en masse eksterne ting med i programmet, som ikke decideret har noget med festugen at gøre og som kan gøre det hele en anelse uoverskueligt, siger han.
Af de 1200 arrangementer står festugen selv kun for 200-300 af dem. Skal kursen ændres er det en politisk beslutning, men i år gav byrådet festugen netop to ekstra millioner for at sikre en større bredde og folkelighed.
Til gengæld afviser festugechefen kritikken af, at jubilæumsfestugen har savnet internationale topnavne. Festugen minder mere om en lokal byfest end den store nordiske kulturfestival, den gerne ser sig selv som, har det lydt fra blandt andet den tidligere festugeleder Trevor Davies påpeget.
– Hvad er det for nogle hovednavne, kritikerne efterlyser? Vi skal jo ikke bruge otte millioner kroner på en Elton John-koncert, for så er der ikke råd til andet. Den der Ghita Nørby-effekt, hvor folk køber billet til en forestilling, uanset hvad det er, bare på grund af et bestemt navn, gider vi ikke gå efter, siger Jens Folmer Jepsen.
I stedet fremhæver han, at festugen i år blandt andet har sat markante fysiske aftryk i bybilledet med en arkitekturfestival. Den har skabt helt nye byrum og vendt op og ned på, hvordan den normalt hektiske Banegårdsplads ser ud og skabt en stor centralpark mellem rådhuset og Musikhuset.
Med et bedre billetsalg end sidste år hænger festugen, som årligt besøges af omkring 500.000 gæster, i år fint sammen. Trods de mange mennesker i gaderne i fint vejr har det ifølge politiet været en meget fredelig festuge.
/ritzau/