7-Eleven har haft lort på lageret – men solgt fødevarerne alligevel
To butikker har solgt madvarer fra lager fyldt med muselort.
Fast food. Det forbinder man for det meste med hurtig-serveret mad – nu er et tilfælde dukket op, hvor det måske passer bedst på hurtige, trippende musefødder over maden.
I hvert fald har to 7-Eleven forretninger fået en alvorlig påtale af Fødevarestyrelsen. Og med den en bøde på 30.000 danske kroner. Til hver forretning.
Bødeforlæg i forbindelse med salg af farlige fødevarer, som Fødevarestyrelsen skriver i sine rapporter.
I januar var Fødevarestyrelsen forbi lageret til de to 7-Eleven på hovedbanegården i København. Det besøg er malende omtalt i to rapporter – måske endda lidt for malende, vil nogle sikkert synes. Især nok de, der har spist mad fra de to butikker. Og det har mange.
Der er fundet spor efter mus, i form af massiv forekomst af ekskrementer på virksomhedens lager i kælderen. Der er også fanget en mus i opsat fælde, står der blandt andet i rapporten.
Det kan jo ske, vil du måske tænke. Men samtidig har personalet gjort opmærksom på, at det problem har stået på i måneder.
Alligevel har forretningerne solgt madvarer fra lageret.
Ugentlig bekæmpelse
Virksomheden oplyser også, at der ugentligt har været skadedyrsbekæmpelse, lige lidt har det dog hjulpet. Den oplyser også, at kasser og andet, hvori musene har gnavet, er blevet kasseret.
Til Ekstra Bladet har Aske Wieth-Knudsen, chef for forretningsudvikling, DSB, udtalt, at man løbende har kasseret og desinficeret.
– Der er helt klare procedurer for, hvordan man håndterer varer fra et lager med skadedyr. Varerne er blevet desinficeret. Der opbevares ikke friske eller ikke-emballerede varer i lageret, har han sagt til Ekstra Bladet.
– Og det kan man godt under visse forudsætninger. Det kommer an på indpakningen. Hvis det er mel i en pose, går det selvfølgelig ikke. Det skal være fødevaremæssigt forsvarligt, siger Erik Jepsen, specialkonsulent i Fødevarestyrelsen, lørdag aften til Newsbreak.dk.
Helt uacceptabelt
– Det er ikke er i overensstemmelse med reglerne, at museproblemet ikke er blevet løst tidligere. Selvom vi har kasseret og desinficeret varerne, har det stået på for længe. Det er ikke godt nok. Det er uacceptabelt, har Aske Wieth-Knudsen blandt også sagt.
– Det er også helt uacceptabelt, at det stod på i så langt tid. Både for kunderne og selv. Vores butikker og lagre skal være rene, sagde forretningsudviklingschefen også.
Kæmpe omsætning
Ifølge Ekstra Bladets oplysninger sælger de to butikker for flere hundredetusinde kroner dagligt.
Nu kan de to forretninger, og ikke mindst deres lager, se frem til et opfølgende kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen. Det skal 7-Eleven betale.
Den fulde rapport kan du læse HER. De to rapporter er fuldstændig enslydende.