40.000 har deltaget i denne konkurrence: Derfor skal du ikke gøre det

En falsk konkurrence spreder sig lige nu med lynets hast.

Endnu en falsk konkurrence har fundet frem til Facebook. KLIK og se, hvad du IKKE skal klikke på. Foto: Colourbox.
Endnu en falsk konkurrence har fundet frem til Facebook. KLIK og se, hvad du IKKE skal klikke på. Foto: Colourbox.
Offentliggjort Sidst opdateret

Falske konkurrencer på Facebook er ikke noget nyt fænomen.

Lige nu er der dog en, der har fået over 40.000 delinger og kommentarer.

Og det kan man måske godt forstå; der er nemlig mulighed for – for tretten personer – at vinde et hus fra firmaet Tiny House. Hvis konkurrencen altså var en rigtig en af slagsen. Og det er den ikke.

Det er firmaet Tiny House dog. Eller Tiny House Living ApS, som det retteligt hedder.

Her er man godt bekendt med den falske konkurrence.

– Vi har fået mange henvendelser fra folk, der pludselig har fået mange mails og opringninger, fortæller Michael Henneke, direktør i Tiny House Living til Newsbreak.dk, der har måttet undskylde, men også forklare, at firmaet ikke står bag konkurrencen.

Mere end 45.000 kommentarer

Det er Facebooksiden Straw DK, der har lagt konkurrencen på. Her opfordrer man de konkurrencelystne deltagere til at synes godt om opslaget, dele det og kommentere det med ordet ‘house’.

Noget som altså mere end 45.000 personer i skrivende stund har gjort. På to dage.

Der opfordres også til at gå ind på hjemmeside og på den måde forøge sine vinderchancer.

Når man klikker på linket bliver man sendt videre til en hjemmeside med flere konkurrencer. Men deltager man her, ryger man direkte i fedtefadet. Hvis altså man ikke gider spammes.

“Ved deltagelse i konkurrencen giver du dit samtykke til, at Toleadoo’s annoncører må kontakte dig via telefon, elektronisk post, SMS og brev”, står der blandt andet med de berømte små bogstaver.

Kendte samarbejdspartnere

I en anden konkurrence fra Toleadoo, hvor man kan ‘vinde’ en iPhone 7, har firmaet oplistet forskellige samarbejdspartnere, der efter deltagelse i konkurrencen har lov til at kontakte dig.

Blandt dem er Dansk Røde Kors.

Her er man nu ikke umiddelbart helt vild med at blive slået i hartkorn med firmaet og umiddelbart lyder navnet ikke genkendeligt i Dansk Røde Kors presseafdeling.

– Men vi undersøger det lige og vender tilbage, oplyser de, da vi ringer til dem.

Udover Dansk Røde Kors skriver Toleadoo, at der også samarbejdes med blandt andre Danske Hospitalsklovne, Krifa og Scleroseforeningen.

Dårlig investering

Hos Tiny House Living går man ikke ned på grund af den falske konkurrence. Det bliver blot til lidt undren.

– Et hus koster i hvert fald mellem 500.000 og 800.000 kroner. Og gange 13 bliver det omkring 10 millioner, siger Michael Henneke, der på den måde mener, at det bliver et dyrt reach – trods alt.

Og Straw DK har ikke bestilt 13 huse?

Sådan kan et rigtigt hus fra Tiny House Living se ud. Foto: Tiny House Living.
Sådan kan et rigtigt hus fra Tiny House Living se ud. Foto: Tiny House Living.

– Nej, de har ikke bestilt 13 huse, griner Michael Henneke.

Ifølge direktøren burde det være ret let at se, at huset i konkurrencen ikke er et fra det danske firmas varesortiment.

En hurtig Google-billedsøgning viser da også, at huset fra konkurrencen hører til på en hjemmeside hos en amerikansk fremstiller af Tiny Houses.

Du kan se Tiny House Livings egne huse HER og selv bedømme.

Del og like = penge

Netop det med at dele en Facebook-konkurrence er en essentiel del for bagmændene, der lever af at oprette disse falske profiler og sider, mens de trækker på kendte firmaer som H&M, Bilka og Elgiganten. Det fortæller sikkerhedsekspert Peter Kruse fra det anerkendte firma CSIS.

– Helt firkantet foregår hele nummeret ved, at disse konkurrencer lokker folk til at trykke “synes godt om” på de her sider, og pludselig begynder siden at sende mere målrettede reklamer af sted. Det er, når brugerne så også begynder at trykke på reklamerne, at pengene begynder at rulle, siger han, der har oplevet utallige af disse svindelnumre, der bedst beskrives som moderne “spam” – altså reklamer, har Peter Kruse tidligere fortalt til Newsbreak.dk.

– Ad netop den vej risikerer brugerne at havne i reklame-fælder, hvor man måske opgiver en masse personlige oplysninger til firmaer, der kan bruge disse oplysninger. Ved at acceptere brugerbetingelser, kan du faktisk give de her firmaer ret til at tæppebombe dig med uønskede reklamer her fra og til evigheden, sagde han.

Mange falske konkurrencer

Det er ikke første gang, du her på Newsbreak.dk har kunnet læse om de falske konkurrencer.

I maj var det blandt andet Svane Køkkenet, der var udsat for en falsk konkurrence.

I juni 2016 have Kenneth Laursen et godt bud på et helt genialt modtræk de falske konkurrencer.

Newsbreak.dk har forsøgt at få en udtalelse fra både Straw DK og Toleadoo, men forgæves – der er ikke blevet svaret på vores henvendelser.

Powered by Labrador CMS