3F vil have alkohollåse på lastbiler
Endnu et uheld med en fuld lastbilchauffør får nu 3F til at kræve alkohollåse på Europas lastbiler.
15 uheld med fulde udenlandske lastbilchauffører siden nytår.
Onsdag kom tallet op på 16, da en bulgarsk chauffør med en promille på 1,77 – fire gange så høj som det tilladte – bragede ind i autoværnet nord for Guldborgsundtunnellen mellem Falster og Lolland og var skyld i et trafikuheld, der spærrede vejen i 10 timer.
Men nu skal det være slut siger 3F’s landsformand for godschaufførerne, Harald Fabricius til DR Sjælland.
Det er køretøjer på mange ton, de har ansvaret for. Alligevel har der alene siden nytår været mere end et tilfælde om måneden med fulde udenlandske lastbilchauffører, der er kørt galt.
3F’s landsformand for godschaufførerne, Harald Fabricius mener, man skal overveje at indføre alkolåse i lastbiler, selvom metoden ikke er skudsikker.
– Det kræver, at der er alkolåse i samtlige lastbiler i hele Europa. Det kunne dæmme op for noget af det. Men det fordrer også, at man er sikker på, at det er den fører, der kører, der blæser i alkometeret, siger Harald Fabricius til DR Sjælland.
Men hovedproblemet bør der også gøres noget ved. Nemlig arbejdsforholdene for de østeuropæiske chauffører, der ifølge Harald Fabricius går for lud og koldt vand.
– Hvis du kører ind på en rasteplads, så vil du opleve, at de holder der nogle gange i dagevis og venter på at få en tur, uden at vide om de skal i gang om en time eller to døgn.
– De bliver behandlet skidt. Det er der ingen, der kan være i tvivl om. Og mennesker, der bliver behandlet skidt, forsøger nogle gange at kompensere på en anden måde, siger Fabricius til DR Sjælland.