25.000 danskere fuppet i Facebook-konkurrence
Campervan Danmark har udloddet en præmie til en million. Desværre har den konkurrence ikke gang på jord.
Campervan Danmark er i godt humør. Så godt, der er en stor præmie på spil. Eller er der?
Hvis noget ser for godt ud til at være sandt, så er det det sikkert også.
Sådan er det også i dette tilfælde, hvor et ‘firma’ på Facebook udlodder en autocamper.
Artiklen fortsætter under videoen
Det lyder da også besnærende sådan at være med i en konkurrence, hvor præmien har en værdi i omegnen af en million danske kroner.
Du skal bare skrive i kommentarsporene, hvilket sted du skal besøge først – og så lige dele det.
Men det er fake, fake, fake.
Det er der bare mange danskere, der ikke er opmærksomme på:d
I skrivende stund har opslaget cirka 25.000 kommentarer og 15.000 delinger. På 18 timer.
Campervan Danmark er svære at opspore
Det skal være Campervan Danmark, der står bag opslaget. Et firma, det ikke er lykkedes Newsbreak.dk at finde flere oplysninger om.
Til gengæld er det lykkedes at finde Adria Danmark, der også er bekendt med konkurrencen.
– Den er falsk, og vi har anmeldt den, siger Per Højgaard, administrerende direktør i Adria Danmark, til Newsbreak.dk.
Sælger oplysningerne
Men hvad får man ud af at lave de falske konkurrencer? Det har Forbrugerombudsmanden et svar på. Og det er nok ikke et, der er fornøjelig læsning:
– Bagmændene kan senere sælge siderne videre og tjene penge på dem, fordi de har fået mange ”likes”, har Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen tidligere udtalt i en pressemeddelelse.
Gemmer sig bag “forbruger-analyser”
Hun forklarer, at den slags konkurrencer tit gemmer sig bag “forbrugeranalyser” eller falske sider. Derfor kan være svært at gennemskue, hvilke sider man kan stole på. Det forklarer Michael Lemberg, der er ekspert i sociale medier og udviklingsdirektør i softwarevirksomheden Falcon Social.
– Det er bestemt ikke alle konkurrencer, der har den afsender, man tror de har. Det er ret udbredt på Facebook, men også på Instagram og Twitter, at det, man tror, er kendte brands og virksomheder udlodder vanvittige gode præmier til dem, der liker, deler eller skriver sig op på en hjemmeside, har Michael Lemberg, der er ekspert i sociale medier og udviklingsdirektør i softwarevirksomheden Falcon Social, tidligere udtalt til Ritzau Fokus.
Sådan undgår du de falske konkurrencer
I galleriet over artiklen – og i faktaboksen under – kan du se, hvad du kan gøre for ikke at falde i fælden.
Newsbreak.dk har forsøgt at få kontakt med sidens bagmand/bagmænd, men har endnu ikke fået svar på vores henvendelse.