23 millioner kufferter forsvandt i 2015
6,5 ud af tusind kufferter nåede ikke frem til deres ejermænd i tide i fjor. Men luftfartens fejlprocent er faktisk i kraftig bedring.
De falder af transportbåndet på vej til flyet. Strimler med stregkoder bliver våde og ulæselige. Lynlåse og stropper springer op undervejs. I nogle tilfælde bliver bagagen simpelthen stjålet.
Samtidig betyder forsinkelser, feriekaos og strejker, at millioner af passagerer hvert år venter forgæves på deres kufferter ved bagagebåndene i alverdens lufthavne.
Sidste år nåede 23,1 millioner stykker bagage ikke frem i tide, viser nye tal fra it-leverandøren Sita, der overvåger bagagehåndteringen globalt.
– Det er typisk, når man er i transit, at kufferten forsvinder. Og skal man skifte terminal i en af de større lufthavne, er risikoen endnu større. Det sker derimod meget sjældent, at man mister sin kuffert, når man flyver direkte fra a til b, fortæller Ole Kirchert Christensen, redaktør for luftfartssitet Check-In.dk.
Men selvom 23,1 millioner er et voldsomt tal, er der faktisk sket et fald på 10 procent i antallet af forsinkede eller forsvundne stykker bagage i forhold til 2014.
Det betyder, at blot 6,5 ud af 1000 passagerer sidste år manglede deres bagage ved rejsens afslutning.
Skulle fejlhåndteringen af kufferter have fulgt fordoblingen i antallet af flypassagerer, siden Sita begyndte sine registreringer i 2003, ville det svare til, at 62,8 millioner kufferter ikke nåede frem til deres ejermænd i tide sidste år.
Siden 2007 er det lykkedes for luftfartsindustrien at reducere antallet af fejlhåndterede kufferter med 50,7 procent.
Og det har i alt ført til besparelser på 146 milliarder kroner globalt, viser tal fra Sita.
Sidste år kostede udgifterne ved fejlhåndteret bagage over fire kroner for hver eneste passager, hvilket gør ondt på flyselskaberne, der udkæmper en ekstra hård kamp om profit i øjeblikket.
Derfor investerer industrien mange ressourcer i at nedbringe fejlprocenterne, fortæller Ole Kirchert Christensen.
– Forestil dig, hvor dyrt det er for flyselskabet at skulle sende din kuffert ud med taxa, hvis du kun har betalt et par hundrede kroner for flybilletten. Derfor gør de meget for, at det ikke sker, siger han.
Når fejlprocenten falder så kraftigt på trods af et stigende antal passagerer, skyldes det primært bedre it-systemer og -bagagesystemer, fortæller driftsdirektør i Københavns Lufthavne A/S, Kristian Durhuus.
For eksempel bliver bagagen nu i større omfang matchet med passagerlister, når den bliver scannet undervejs.
Og mekanikken bag transportsystemerne har færre nedbrud og sender kufferterne hurtigere fra check-in og ud til flyet.
– De bagagesystemer, som lufthavnene benytter, og de it-systemer, som flyselskaber og groundhandlere bruger, bliver bedre og bedre. De får flere features og bliver mere stabile. De bliver også bedre til at tale sammen, hvilket betyder færre fejl og et større overblik over, hvor en kuffert er i processen, siger Kristian Durhuus.
Han peger også på, at mængden af nye lufthavne med den seneste teknologi er stigende. Det medvirker kraftigt til mindre fejlhåndtering på globalt plan.
– Lufthavne med state-of-the-art-teknologi vokser eksplosivt især i udviklingslande i Asien, i Mellemøsten, Afrika og Latinamerika. Det reducerer fejlraten. Og i ældre lufthavne som i København får vi også bedre teknologi, siger han.
Fakta:
– Sidste år var fejlhåndteret bagage i gennemsnit 1,76 dage om at nå frem til ejerne.
– Forsinket bagage udgjorde 79 procent af al fejlhåndteret bagage.
– Beskadiget bagage udgjorde 15 procent.
– Stjålet bagage udgjorde seks procent.
– Antallet af flyrejsende endte sidste år på 3,5 milliarder mod 3,3 milliarder i 2014. Det er en stigning på syv procent.
– Samtidig faldt antallet af fejlhåndteret bagage fra 24,1 millioner til 23,1 millioner. Det er et fald på fire procent.
– I Europa var fejlprocenten 7,8 kufferter per 1000 passagerer. I USA er indenrigsflyvningerne endnu mere effektive. Her var det blot 3,24 kufferter per 1000 passagerer, der ikke nåede frem i tide.
Kilde: Sita.aero
/ritzau/FOKUS