20 stærekasser skal få os til at sænke farten på disse veje
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i samarbejde med Vejdirektoratet udpeget strækningerne.
Stærekasser skal være medvirkende til, at vi danskere kører langsommere på en række udvalgte strækninger. Det skriver Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.
Ifølge pressemeddelelsen viser udenlandske erfaringer, at stærekasser i kombination med fotovogne er den bedste form for fartkontrol. En række europæiske lande har angiveligt positive erfaringer med størekasser, der naturligt får bilister til at sænke farten der, stærrekassen står.
Ifølge Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har stærrekasser den effekt, at de generelt får bilister til at sænke farten – der, stærekasserne står.
– Formålet med fartkontrol er at forebygge ulykker. Ikke at skrabe penge ned i statskassen. Fartkontrollen skal derfor i høj grad fokusere på de farlige strækninger, og det er ikke alle steder, hvor politiets fotovogne er det rette redskab til det, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen.
Pilotprojekt
I den forbindelse har regeringen, sammen med Dansk Folkeparti, sat et pilotprojekt i værk, der skal tage 20 kamerarer fra politiets fotovogne og med dem sætte stærrekasser op på udvalgte danske veje.
Vejene er udvalgt ud fra en forventning om, at det kan have betydning for antallet af ulykker, hvis farten sænkes på strækningerne. Det er Vejdirektoratet, der i samarbejde med Rigspolitiet har valgt de 11 farlige strækninger.
Ulykkeshistorikken og hastighedsmålinger viser, ifølge Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at der er behov for fartkontrol på de udvalgte strækninger. Bliver pilotprojektet en succes, afviser ministeren ikke at udvide det.
– Hvis det derfor viser sig, at disse stærekasser samlet set har den ønskede effekt, kan vi skalere pilotprojektet op og omdanne endnu flere fotovogne til stærekasser, siger Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen.
Det er forventningen, at de nye stærekasser tages i brug i starten af 2018.
Tiden er løbet fra stærekasser
Hvor ministeren mener, at stærekasserne kan være med til at få folk til at køre langsommere, har trafikforsker fra Aalborg Universitet, Harry Lahrmann, tidligere udtrykt skepsis for idéen.
Det gjorde han i 2015, da daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) foreslog netop stærekasser på danske veje.
– Stærekasser havde sin berettigelse for 20 år siden, da vi ikke havde GPS. Det har de ikke i dag, sagde Harry Lahrmann i 2015, hvor han forklarede, at stærekassernes position kommer ind på bilisternes GPS, så de kan gasse ned på forhånd og køre forbi stærekassen i tilladt hastighed for bagefter at gasse op igen.