190.000 danskere ramt
Det er afgørende, at vi kommunikerer åbent og ærligt om oplevelsen, når vi rammes af it-kriminalitet, hvis tabuet skal brydes, lyder eksperternes råd
Det kan være et stort chok og utroligt skamfuldt at opdage, at man har været udsat for økonomisk svindel.
Har du oplevet dette, er du ikke alene. Derfor får du her nogle råd til at gøre op med skammen.
Det er vigtigt at stå frem, så andre kan spejle sig i ens historie, og tabuet brydes, mener direktør for Center mod Økonomisk IT-Svindel, Sine Gregersen.
- Vi vil gerne gøre op med billedet af, at man er dum, hvis man er blevet svindlet. Svindlerne er dybt professionelle, manipulerende og udnytter tilliden, der er en kerneværdi i vores samfund, siger hun.
190.000 danskere udsat for svindel
Det ved om nogen erhvervskvinde og tidligere vært på DR-serien "Forført af en svindler" Anna Thygesen, der for nylig stod frem og fortalte, at hun selv var blevet offer for svindel, der fik hende til at føle sig skamfuld.
Men Anna Thygesens sag er langtfra et enkeltstående tilfælde.
Tal fra Det Kriminalpræventive Råd viser, at næsten 190.000 danskere i 2023 blev udsat for digital svindel, mens det i 2022 knap var 150.000.
- Alle kan blive ramt af digital svindel på tværs af alder, køn og landsdel, så man kan ikke tale om typiske ofre, siger forebyggelseschef i rådet Tania Schimmel.
Skammen kan nemlig være altoverskyggende, fortæller Sine Gregersen.
- Det er en skam, der stikker dybt og kan sprede sig ind i familien, siger hun.
Mange forskellige typer
Hun understreger, at der selvfølgelig findes mange typer af økonomisk it-svindel - både den hurtigere og lettere type og den dybere slags.
Og det er særligt efter kærestesvindel, investeringssvindel og andre former for kontaktsvindel, hvor svindleren opbygger en personlig eller fortrolig relation, at man ser de største traumer.
- Det kan være så slemt, at det er at sammenligne med psykisk vold, siger Sine Gregersen.
Hos Det Kriminalpræventive Råd er man også meget opmærksom på den stigende type kriminalitet.
- Der kan være tale om mennesker, der har fået taget hele deres pensionsopsparing og ikke kan få pengene igen. Det er et frygteligt sted at stå i sit liv, siger forebyggelseschef Tania Schimmel.
Lang proces at komme ovenpå
Direktør Sine Gregersen forklarer, at det kan være en lang proces at komme ovenpå igen.
Som offer står man et meget sårbart sted, når man skal tackle de ofte meget store både menneskelige og økonomiske konsekvenser, svindlen medfører.
Hun anbefaler, at man finder en i sit netværk, man har tillid til og kan betro sig til.
- Første skridt er at dele erkendelsen, så man ikke sidder alene med oplevelsen. Det er en del af svindlen at isolere offeret, siger hun.
Den tanke bakkes op af Det Kriminalpræventive Råd.
- Vi bliver nødt til at dele viden og oplevelser med hinanden. Og fremfor at lave grin med hinanden bør man være omsorgsfuld og støttende, som havde man været udsat for en anden kriminel handling som eksempelvis indbrud, siger Tania Schimmel.
Stor forskel som pårørende
Sine Gregersen understreger også, at man som pårørende kan være med til at gøre en stor forskel.
- Bliv ved med at italesætte din bekymring så konkret som muligt. Det nytter noget, og man må ikke give op, siger hun.
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har også en cyberhotline, hvor man som borger kan få rådgivning, hvis man ringer 33 37 00 37.