15,8 millioner pakker leveret billigt: Men hvad med sikkerheden?
Danske forbrugere går mere op i hurtig og billig levering end produktsikkerhed, når de handler på nettet.
Billige varer fra udlandet – især Kina – strømmer ind over de danske grænser til forbrugere, der har købt legetøj, makeup og andre ting på nettet. Se selv dette citat fra Morten Rosengreen, der er ansvarlig for international post hos Postnord i Danmark. Han sagde i februar til TV2:
– For fem år siden fik vi stort set ingenting fra Kina. Det er en eksplosion, vi taler om, og jeg har aldrig oplevet noget lignende.
Men for de fleste, der handler på nettet, betyder det mere, at netbutikkerne er troværdige, at betalingen er sikker, og at leveringen er hurtig – end om produkterne er sikre og fri for farlige kemikalier.
Det skriver Jyllands-Posten på baggrund af en analyse foretaget for branchefællesskabet DI Handel.
Tænker ikke på sikkerheden
Hver fjerde dansker har ifølge Danmarks Statistik handlet på hjemmesider uden for EU i løbet af det seneste år. Og disse sider er ikke omfattet af de europæiske krav om produktsikkerhed.
Af analysen, som DI Handel har fået lavet, fremgår det, at 72 procent af de adspurgte forbrugere peger på “sikre betalingsmetoder”, når de skal sige, hvad der er vigtigt for dem i forbindelse med nethandel.
24 procent sætter kryds ved “høj produktsikkerhed”.
Tredoblet
Branchedirektør Annette Falberg fra DI Handel er overrasket over, at “danskerne går så lidt op i produktsikkerhed”. Og forbrugernes stigende køb af især kinesiske varer bekymrer hende. På tre år er antallet af varer fra Kina, der lander i Danmark, tredoblet.
– Det, vi synes er problematisk set fra forbrugernes synsvinkel, er, at man ikke kan være sikker på, at varerne har samme høje sikkerhed som europæiske varer. Og de kan indeholde kemikalier, som ikke er godkendt i EU. Vores analyse viser, at det tænker forbrugerne slet ikke over, siger Annette Falberg til Ritzau.
Hun fremhæver, at det er dyrt for danske virksomheder at overholde reglerne for de ting, de producerer.
Hvad er der i cremen?
Reglerne er gode for forbrugerne. Men de er også med til at skabe ulige konkurrence, fordi virksomheder uden for EU kan sælge varer til forbrugere i Danmark uden at overholde reglerne.
Forbrugerne er nødt til selv at tage ansvar og være opmærksomme, hvis de køber noget på udenlandske webbutikker, pointerer Annette Falberg.
– Man kan ikke være sikker på, at en creme med samme navn som i Danmark eller Europa, indeholder det samme, hvis man køber den i eksempelvis Kina. Man kan faktisk næsten være sikker på, at det gør den ikke, siger hun og forklarer, at det er tilladt at bruge langt flere tilsætningsstoffer i kinesiske produkter end i europæiske.
15,8 millioner pakker
Hos Forbrugerrådet Tænk lægger vicedirektør Vagn Jelsøe især vægt på, at det er svært at få udenlandske virksomheder til at leve op til europæiske standarder – selv når de bevæger sig ind på kontinentet.
– Nu er fokus her på kinesiske netsteder. Men flere af de store kinesiske webshops er ved at etablere sig i Europa. De opfører sig bare ikke, som om de skal overholde de europæiske regler, siger han til Ritzau.
Det vurderes, at der i 2018 er sendt 15,8 millioner pakker fra Kina til Danmark.