Ved at skjule cigaretterne for kunderne, lykkedes det for Netto, Føtex og Bilka at mindske salget af cigaretter med 20 millioner i 2018.

Det oplyser ejeren af de tre kæder, Salling Group, der samtidig er Danmarks største detailkoncern.

For på trods af flere butikker, flere kunder og højere omsætning solgte Salling Group sidste år 20 millioner cigaretter færre end i 2017.

Dermed leverede butikkerne en solid dokumentation for, at unge køber færre cigaretter, når butikkerne gemmer tobakken væk.

– Vi har i Salling Group en klar ambition om, at færre unge begynder at ryge. Derfor har vi gemt cigaretterne væk, og det har givet et fald i salget på ikke mindre end 20 millioner cigaretter. At det så koster penge på bundlinjen, lever vi fint med, fordi vi er med til at gøre en forskel, siger Per Bank, der er direktør i Salling Group.

Ifølge tal fra Kræftens Bekæmpelse og Røgfri Fremtid begynder 40 unge at ryge hver dag, og andelen af de 16-24-årige, der ryger, er stigende.I

Flere nyheder

Kom med din mening til nyheden