Mangler desperat hjælp
Købehavn Zoo er voldsomt udfordret økonomisk på grund af corona, og det får dem nu til at bede om hjælp fra frivillige
Citathistorie: TV2 Lorry.
Zoologisk Have i København kæmper med lave besøgstal, der ligger omkring 30 procent lavere end før corona-krisen.
Og de manglende gæster har sat deres tydelige spor i økonomien, der lider så voldsomt, at Zoo tidligere i juni indrykkede annoncer i en række dagblade, hvor de bad om økonomiske donationer fra helt almindelige danskere.
Og nu rækker den gamle have igen hånden ud efter helt almindelige danskere, de håber kan være med til at bære dem igennem deres nuværende udfordringer.
Udover de manglende gæster i forbindelse med corona-epidemien, har Zoologisk Have nemlig også skulle ansætte medarbejdere til at tjekke gæsternes corona-pas, hvilket har været med til at sætte sin spor i udgifterne.
Frivilligt og ulønnet
Men efter at have set hvordan andre danske zoologiske haver har haft succes med at få hjælp fra frivillige, håber Zoologisk Have i København nu, at de også kan få hjælp til - i første omgang - at at tjekke gæsternes corona-pas.
- Vores kolleger i branchen har god erfaring med frivillige, og da vi har kæmpet med at drive forretningen under de mange restriktioner, er det nu også et værktøj, vi vil afprøve, siger administrerende direktør i Zoo, Jørgen Nielsen og fortsætter.
- Lige siden genåbningen i marts har vi været tvunget til at tjekke vores gæster for coronapas, og det har desværre betydet en opadgående spiral i udgifter og nedadgående spiral i antal gæster og indtjening. Vi kan ganske enkelt ikke leve med at bruge så mange lønkroner og ressourcer med den ene hånd, mens den anden hånd nærmest er tom. Vi håber derfor, at vi med frivilliges hjælp kan sikre, at alle gæster kommer hurtigt og nemt ind i Zoo, siger han.
Zoologisk Have understreger overfor TV 2 Lorry, at det er frivilligt og ulønnet arbejde, men at man på sigt vil se på, hvordan indretningen med frivillige skal fungere.