Derfor sælger Harry så godt

Tirsdag er prins Harrys bog "Spare" kommet på gaden, og den er allerede strøget til tops på flere salgslister

Offentliggjort Sidst opdateret

Tirsdag er prins Harrys omtalte erindringsbog "Spare", på dansk "Reserven", udkommet, og der er fart på salget fra begyndelsen.

- Den sælger godt. Det er faktisk den bedst sælgende vare i dag i Bog & Idé. Så den sælger bedre end kopipapir, siger Marianne Lyngby Pedersen, der er direktør for Indeks Retail og dermed kæden Bog & Idé.

Også hos Saxo, der er Danmarks største online-boghandler, kan man mærke en stor interesse.

- Den er allerede nummer et på vores bestsellerliste, siger Karen Fjordside Pontoppidan, der er presse- og kommunikationsansvarlig hos Saxo.

En fejl

Bogen udkom ved en fejl allerede i sidste uge på spansk. Det har betydet, at flere passager af bogen allerede har trukket overskrifter i medierne.

Allerede i sidste uge blev bogen ved en fejl udgivet på spansk, hvilket betød, at flere passager i bogen allerede har trukket overskrifter. Det har man kunnet mærke i antallet af forudbestillinger hos Saxo.
Allerede i sidste uge blev bogen ved en fejl udgivet på spansk, hvilket betød, at flere passager i bogen allerede har trukket overskrifter. Det har man kunnet mærke i antallet af forudbestillinger hos Saxo.

Blandt andet skulle prins Harry ifølge bogen have skudt 25 mennesker, da han var soldat i Afghanistan.

Den 38-årige prins Harry beskylder desuden sin bror - kronprins William - for at have angrebet ham i forbindelse med en kontrovers om Harrys hustru, hertuginde Meghan.

- Vi havde allerede salg inden udgivelsen tirsdag, fordi der var så mange skriverier med læk, efter den var blevet solgt på spansk. Vi så allerede forudbestillinger fredag morgen, siger Karen Fjordside Pontoppidan.

Stor betydning

Netop mediedækning, har man hos Saxo tidligere set, kan have en stor betydning for udviklingen i bogsalget.

Da Lars Findsens bog "Spionchefen - erindringer fra celle 18" udkom, så man at salget fortsatte i et godt stykke tid efter udgivelsen.

- Når medier fortsætter med at skrive om et emne, så er læserne der også, hvilket afspejler sig i salget, lyder det fra Karen Fjordside Pontoppidan.

Powered by Labrador CMS