Svindelbølge har ramt danske mailbokse

Har fået henvendelser i tusindvis

Det er blandt andet kreditkortoplysninger, som privatkunder i Andel Energi i en mail fra svindlere er blevet bedt om at indtaste på en hjemmeside, der til forveksling ligner den rigtige. (Arkivfoto).
Offentliggjort Sidst opdateret

DOWNLOAD VORES GRATIS APP

Vil du altid være opdateret? Så download app'en 'Nyheder.dk' til din iPhone HER

Elselskabet Andel Energi har i den seneste tid fået ualmindeligt mange henvendelser fra privatkunder om svindel.

Alene i den seneste uge har firmaet fået over 3000 henvendelser fra kunder, der alle handler om den samme mail, som ser ud til at komme fra Andel Energi.

Det oplyser presseansvarlig Rasmus Avnskjold.

De 3000 henvendelser svarer til omkring 40 procent af samtlige henvendelser fra privatkunder, hvilket er en ekstremt høj andel, siger han.

- I mange tilfælde har det været kunder, der blot har villet gøre os opmærksom på, at de har fået den her mail. Men i nogle tilfælde er der desværre nogle, der er faldet i, siger Rasmus Avnskjold.

I den aktuelle mail lyder det, at kunden skal opdatere nogle betalingsoplysninger.

Ellers vil aftalen med Andel Energi blive opsagt.

Ligner den rigtige hjemmeside

Når man klikker på linket i mailen, kommer man ind på en hjemmeside, som til forveksling ligner den rigtige hjemmeside, oplyser Rasmus Avnskjold.

- Der er ikke så meget, vi kan gøre i de tilfælde, hvor kunden har tastet oplysninger ind. Vi ved ikke, hvor de ender, eller hvem der står bag.

- Vi kan kun vejlede kunden, og i nogle tilfælde sørger vi for, at det bliver politianmeldt, siger han.

Begyndte i juli

Den nuværende bølge af svindelmails, som også kaldes phishing, begyndte i slutningen af juli.

Der har været forskellige mails i spil, forklarer den presseansvarlige.

I begyndelsen var det en mail, hvor der stod, at kunden manglede at betale et restbeløb af en regning.

Hvis ikke der blev betalt, ville Andel Energi lukke for strømmen, lød det.

Rasmus Avnskjold understreger, at det er sjældent set, at man afbryder strømmen hos en kunde.

- Det er først noget, vi gør efter et langt forløb, hvor sagen har været sendt til inkasso, og hvor vi har været i kontakt med kunden flere gange. Men jeg forstår godt, at nogle går lidt i panik, når de læser det.

Folk er mindre på vagt

Han tilføjer, at der har været tale om lave beløb. Især beløbet 127 kroner er gået igen.

- Det betyder måske, at folk er mindre på vagt. I dag kender de fleste jo til svindelmails, men svindlerne er blevet rigtig gode til at få det til at se tilforladeligt ud, og et beløb på 100 eller 150 kroner vil nogle ikke tænke nærmere over, siger Rasmus Avnskjold.

Andel Energi med omkring en million privatkunder en af de største aktører på elmarkedet i Danmark.

Powered by Labrador CMS