Strømpris til elbil: Fuldstændig uoverskueligt

Priserne på strøm til elbilen er uoverskuelige og uigennemsigtige, lyder kritikken. Især for bilister, der ikke har en elbil.

Det kan være svært at overskue prisen for at oplade en elbil – specielt for dem, der ikke har en elbil endnu, men overvejer. Arkivfoto.
Offentliggjort Sidst opdateret

Man skulle ikke lige tro, at formanden for de selvstændige benzinforhandlere og talsmanden for elbilforeningen kunne blive enige om elbilmarkedet.

Men det er de faktisk, når det kommer til prisen på strømmen, der skal lade bilerne op. Disse priser er meget svære at gennemskue.

– I eget hjem koster strømmen typisk omkring 2 kroner per kilowatttime. Nogen får en ladestander til hjemmet med fast månedligt abonnement, så er det en anden pris. Så er der prisen ude på standeren, her er der forskel på, hvilket selskab man bruger, og om man betaler fast abonnement. Hvis man betaler for hver ladning, kan prisen måske være 6 kroner per kilowatttime. Det er fuldstændigt uoverskueligt og alt andet end gennemsigtigt, siger Helge Busk, formand for de selvstændige benzinforhandleres fælles repræsentation, BFR.

En af talsmændende for elbilforeningen FDEL siger, at når først man er elbilejer, så ved man præcis, hvad det koster. Men for resten og alle de kommende elbilister, er han enig i, at det ikke er til at overskue.

– Han har bestemt en pointe. Hvis ikke lige du har en ven eller et familiemedlem, du kan spørge til råds, så er det meget svært at overskue, siger Mads Aarup fra FDEL.

Priser på skiltet

Modsat prisen alle kan læse på benzin- eller dieselstanderen, skal der mere dybdeborende research til, før man ved, hvad det koster at lade elbilen op. Eller om man overhovedet kan benytte ladestanderen.

Den største andel af ladningen vil foregå derhjemme. Gennemsnitsprisen er her omkring 2 kroner per kilowatttime. Den kan dog komme længere ned, hvis man er timeafregnet med sit elselskab, så kan man lade, når strømmen er endnu billigere og måske endda negativ strømpris, så man blot betaler tariffer og afgifter.

Newsbreak sætter strøm til

Den kommende tid ser Newsbreak.dk nærmere på markedet for elbiler.

Vi ønsker især at afdække de “blinde vinkler”. Det meste af debatten har indtil videre handlet om, hvor mange elbiler, der skal ud på markedet og hvornår.

Det har handlet meget om, hvad det ville koste samfundet med en omstilling fra brændstofbiler til elektriske biler.

Men hvad med den praktiske hverdag med en elbil for forbrugeren? Hvad siger dem, der allerede i dag kører i en elbil?

Hvad koster det egentlig at lade en elbil op? Hvor kommer ladestanderne til at stå i fremtiden? I dag er det lidt i p-huse, lidt ved supermarkeder og nogle ved tankstationerne.

Er autoforhandlere klædt godtnok på til at kunne rådgive bilisterne om valget af elbil? Hvor meget benarbejde skal man selv gøre?

Hvis man skal lade, når man er på farten, skal man virkelig gøre sit hjemmearbejde. De mest udbredte operatører er Clever, E:ON samt Tesla, der også producerer en af de mest populære elbiler.

Her kan prisen variere, men ifølge Bilbasen ligger den på mellem 5,5 og 6 kroner per kWh, 2,90 kroner for Tesla. Nogle operatører opkræver dog et fast beløb for en opladning.

6 kroner per kWh vil betyde, at den populære Hyundai Kona med det store batteri ville koste næsten 400 kroner at lade helt op fra flad.

– Med så høj en ladepris, er den pludselig dobbelt så dyr at køre i som en benzinbil og næsten tre gange dyrere end en dieselbil. Det er jo ikke meningen, siger Mads Aarup fra FDEL.

Fyld bilen med abonnement

Så er det også muligt at tegne et fast abonnement. Clever har et ubegrænset abonnement, som koster 749 kroner om måneden. Så får man en lader hjemme og kan lade ligeså tosset, man vil, både hjemme og ved Clevers ladere rundt i landet. Dermed kan man ikke definere en pris per ladning, da det afhænger af, hvor meget, man kører.

E.ON’s abonnement er lidt billigere og koster 609 kroner om måneden. Men det er ikke ubegrænset. Til den pris får elbilisten 750 kWh hver måned. Hvis de bliver udnyttet fuldt ud, koster en ladning 32,50 kroner.

– Det er så ugennemsigtigt, som noget kan være. Det har forbrugeren ingen interesse i, for hvis der skal være en fri og åben konkurrence, er vi nødt til at kende prisen. Også på el, siger Helge Busk.

Ligesom mobiltelefonen

Begge talspersoner sammenligner situationen med de første år med mobiltelefoner og abonnementer. En tid de fleste, der kan huske den, vil nikke genkendende til som ret uoverskuelig.

– Der var forskellige net. Nogle dækkede bedre i visse dele af landet. Så var prisen på mobiltelefonen afhængig af, at man valgte et særligt abonnement. Først da politikerne gik ind og lovgav og fastsatte nogle rammer, kunne forbrugerne overskue det, husker Mads Aarup fra FDEL.

– Det er roaming om igen, supplerer Helge Busk fra BFR.

– Hvis man røg over på et anden net end ens abonnement, kunne det bliver frygtelig dyrt, siger Helge Busk.

Begge er enige om, at politikerne skal ind og lovgive på dette område helt som med mobilmarkedet i sin tid.

– Det er nødvendigt. Først da kan bilisterne overskue det. Det er i vores alles interesse, siger Mads Aarup.

– Først når prisen står fremme, kan der opstå konkurrence, siger Helge Busk.

Nyt men ikke umuligt

Bilisternes interesseorganisation, FDM, ser også udfordringer på elbil-markedet, men lige præcis priserne er ikke det største problem, lyder meldingen:

– Vi er enige om, at det er nyt og kan være svært at finde rundt i. Men det er heller ikke så skidt, at man slet ikke kan overskue det, siger forbrugerøkonom hos FDM Ilyas Dogru.

Han mener ikke, at man kan sammenligne med prisskiltene på de normale tankstationer, da elpris-markedet er noget helt andet.

– De fleste lader bilen op derhjemme. Så hjemmet bliver din tankstation. Hvis du selv investerer i en ladestander til hjemmet, så betaler du den pris, du i forvejen betaler for din el. Jeg forstår godt, at det bliver mere indviklet end ved blot at køre ind på en tankstation. Men det er jo heller ikke givet, at to forskellige tankstationer har samme pris, argumenterer Ilyas Dogru.

Han understreger, at dette er et nyt marked, og alt nyt kan være svært at overskue. Men han mener, at eksempelvis de faste abonnementer er et godt eksempel på noget, forbrugeren både er vant til og dermed kender prisen på.

– Folk vil gerne have et abonnement. Det har de i forvejen på alt fra fitnesscentre til cremeprodukter. Det koster et fast beløb, og så kan de bare bruge løs. Så man skal se på det her som noget helt andet end almindeligt brændstof. Også selv om formålet for begge dele er at drive bilen frem, siger Ilyas Dogru.

Powered by Labrador CMS