Så mange menneskeliv koster det årligt
Nu slår politiet hårdt ned
Fodgængere, cyklister og knallertførere er bløde trafikanter, der er udsatte i trafikken. Og når det røde lys ikke respekteres, stiger risikoen for ulykker.
Størstedelen af landets politikredse har fra den 22. maj til den 28. maj særligt øget fokus på bløde trafikanter og kørsel frem for rødt lys.
Fylder i dødsstatistikken
Bløde trafikanter udgør nemlig en betydelig del af de dræbte og tilskadekomne i trafikken, og de er mere udsat for alvorlige skader, når de er involveret i trafikulykker.
I 2021 blev 25 cyklister og 5 knallertførere dræbt i trafikken, hvor yderligere 828 cyklister og 187 knallertførere kom til skade.
I en del af ulykkerne var risikobetonet adfærd hos cyklister og knallertkørere en medvirkende årsag. Det fremgår af tal fra Danmarks statistik.
- Kontroller rettet mod bløde trafikanter handler om trafiksikkerhed. Når du som blød trafikant færdes i trafikken og ikke overholder færdselsreglerne, så øges risikoen for uheld betydeligt, og sandsynligheden for at man pådrager sig skader er stor, da man eksempelvis ikke sidder beskyttet i en bil, der er udstyret med sikkerhedsudstyr som airbags og seler, siger politiassistent Christian Berthelsen, Rigspolitiets Koncernkommunikation, i en pressemeddelelse.
Respekter det røde lys
Ulykker, der sker som konsekvens af kørsel over for rødt lys, koster i gennemsnit 5 menneskeliv om året.
Og yderligere bliver 95 mennesker gennemsnitligt alvorligt skadet i forbindelse med denne type ulykker, viser tal fra Vejdirektoratet
- At respektere det røde lys, er en af de mest grundlæggende regler i trafikken. Vi bliver nødt til at overholde færdselsloven, og færdes efter de samme regler. Gør vi ikke det, sker der uheld, og nogle kan være fatale, siger politiassistent Christian Berthelsen, Rigspolitiets Koncernkommunikation.