Politianmeldt
To natklubber på Lolland-Falster beskyldes for 59 gange at have overtrådt regler om markedsføring af alkohol
Selskabet Gor-Toms ApS er af Forbrugerombudsmanden blevet anmeldt til politiet for ulovlig markedsføring af alkohol til børn og unge under 18 år.
Selskabet, der driver natklubberne Kalas Club i Nykøbing Falster og Club Zanzi Event & Nightclub i Nakskov, beskyldes for i 59 tilfælde at have overtrådt reglerne.
Det er ifølge pressemeddelelsen sket i forbindelse med omtale på Facebook.
Der er ifølge forbrugerombudsmand Torben Jensen tale om en "meget omfattende sag".
- Selskabet har efter vores vurdering overtrådt markedsføringsloven ved gang på gang og gennem flere år at rette markedsføring af alkohol mod unge under 18 år, siger han.
Det siger lovgivningen
Enhver form for omtale af, billeder af og henvisninger til alkohol er ifølge markedsføringsloven forbudt i en reklame, hvis den retter sig mod børn og unge under 18 år.
Det gælder, uanset om der reelt er sket udskænkning af alkohol til børn og unge, fremgår det af pressemeddelelsen.
Forbrugerombudsmanden har set natklubbernes facebooksider efter i sømmene og mener at kunne dokumentere lovbrud efter lovbrud.
Der har ifølge ombudsmanden været omtale af alkohol, vist billeder af alkohol eller henvist til alkohol i opslagene, som har været rettet mod børn og unge.
Henvisning til alkohol kan eksempelvis bestå i, at der i teksten henvises til, at der kan bestilles "bord" eller "bordpakker".
Borde og bordpakker på diskoteker indeholder drikke med alkohol, skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.
Klager fra Alkohol og Samfund
Forbrugerombudsmanden tog sagerne op efter at have modtaget en klage over selskabet fra foreningen Alkohol og Samfund.
Også Alkoholreklamenævnet har ifølge pressemeddelelsen klaget over markedsføringen.
Bødetaksten er 10.000 kroner per opslag på sociale medier.
Det fremgår ikke, hvordan det pågældende selskab forholder sig til politianmeldelsen.