Luskede Kenneth fra banken ringede

Forsøgte at binde kvinde historie 

Offentliggjort

En 69-årig kvinde fra Næstved anmeldte tirsdag, at hun dagen forinden var blevet ringet op af en mand, der præsenterede sig som "Kenneth" fra banken. 

Det skriver Sydsjællands og Lolland-Falsters i døgnrapporten.

"Kenneth" fortalte en lang historie om, at der foregik nogle mistænkelige transaktioner fra kvindens konti.

Fik personlige oplysninger fra kvinden

Efter en længere samtale lykkedes det "Kenneth" at få kvinden overtalt til at overdrage ham personlige oplysninger og adgangskoder.

Og da kvinden efterfølgende ringede til sin bank, var der flyttet rundt på flere beløb, men til alt held havde kvinden ikke mistet nogen penge endnu.

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi efterforsker nu "Kenneths" opkald til den 69-årige kvinde som bedrageri.

Pas nu på!

Med afsæt bedrageriet mod den 69-årige kvinde opfordrer Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi nu pårørende til ældre og mindre rutinerede internetbrugere til at tage en snak med dem om, hvad de skal gøre, hvis de får et opkald som beskrevet ovenfor. 

Et godt råd er, at man afbryder samtalen, og i stedet ringer til sine yngre pårørende, som kan hjælpe. 

Og husk altid,  at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder ringer og efterspørger betalingskort, Mit-ID, pinkoder eller lignende.

Og de kommer slet ikke ud til din bopæl for at hente dit kort. 

Hvis du modtager den slags opkald, så afbryd straks samtalen og lav et kontrolopkald til bankens hovedtelefonnummer eller til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4.

Powered by Labrador CMS