Lastbil røg i baljen: Det gik der galt
Nu står det klart, hvad der skete, da en lastbil trillede af en færge og endte vandet
Se video ovenfor og fotos i artiklen
Da en lastbil pludselig trillede af Hvalpsundfærgen Mary og røg i Limfjorden, meldte spørgsmålet sig: Hvad skete der?
Det har Den Maritime Havarikommission nu undersøgt, og konklusionen er klar.
- Vi har foretaget en indledende undersøgelse af hændelsesforløbet, hvor vi kan konkludere, at lastbilen ikke har været ordentligt afbremset. Vi ved ikke, om der har været problemer med lastbilens bremsesystem, fortæller kommissionens undersøgelseschef Øssur Hilduberg til Newsbreak.dk.
- Uheldet havde ingen alvorlige konsekvenser, så derfor var der ikke grundlag for at lave en fuld undersøgelse. Ingen personer var i fare. Der var ikke nogen dødsfald, der skete ikke forurening, og der var ikke tale om skibsforlis, forklarer han.
-Jeg er overrasket
Det er bestemt ikke første gang, at et skibs last er blevet tabt i vandet. Det er faktisk almindeligt, at det forekommer.
Så derfor kommer det bag på undersøgelseschefen i Den Maritime Havarikommission, at lastbil-miseren er blevet dækket massivt i medierne.
- Jeg er overrasket over det. Det handler nok om, at der ikke plejer at være tilskuere, som tager billeder, når last tabes. Det sker nemlig oftest ude midt på havet og ikke tæt på kajen, siger Øssur Hilduberg og tilføjer:
- Det er nogen spektakulære billeder.
Husk "at trække håndbremsen"
Undersøgelseschefen oplyser, at det ikke er Den Maritime Havarikommissions opgave at placere et ansvar for lastbiluheldet, lige som at det ikke var kommissionens opgave at undersøge sikkerheden ombord på færgen.
Efter aftale med Søfartsstyrelsen har færgeselskabet Hvalpsund-Sundsøre Færgefart i/s indført nogle foranstaltninger for at sikre, at et køretøj ikke kan trille ud over rampen og ende i vandet en anden gang.
- Vi siger til alle chauffører ombord, at de skal huske at trække håndbremsen, ligesom vi sætter skilte op, hvor der står, at man skal huske håndbremsen. Derudover har vi også skrevet informationen på facebook, har drift- og anlægschef i Vesthimmerlands Kommune, Kent Vestergård, fortalt til TV2 Nord.
Øssur Hilduberg fortæller dog, at færgeselskabets formulering er upræcis, da det ikke er muligt bogstavelig talt at trække en håndbremse i en lastbil. En lastbil har et indbygget bremsesystem, som skal sikre afbremsningen.
Resterne af den famøse lastbil har direktør i Fredsø Vognmandsforretning og ejer af lastbilen, Benny Nielsen, købt af forsikeringsselskabet.