El på banen mellem Esbjerg og Lunderskov

Banedanmark elektrificerer frem til udgangen af 2016 den 57 km lange tosporede jernbanestrækning mellem Esbjerg og Lunderskov

Banen mellem Esbjerg og Lunderskov skal elektrificeres, og det medfører en del arbejde. Arkivfoto: Elo Christoffersen
Offentliggjort Sidst opdateret

Banedanmark elektrificerer frem til udgangen af 2016 den 57 km lange tosporede jernbanestrækning mellem Esbjerg og Lunderskov. Hovedparten af de forberedende arbejder, der udføres forud for selve elektrificeringen, er afsluttet med udgangen af 2015, lyder det i en pressemeddelelse fra Banedanmark.

Det vil kun i begrænset omfang påvirke togtrafikken, lover Banedanmark. Køreplanerne for 2016 er tilpasset arbejdet. I dagtimerne kører togene som normalt.

Arbejdet vil stå på alle søndag aftener til fredag morgener i det kommende halve år.

Hele anlægget ventes færdigt i efteråret 2016 og tages i brug i forbindelse med køreplansskiftet i december 2016.

Det betyder arbejdet

Arbejdet udføres fra skinnekørende arbejdskøretøjer. Der kan forekomme støj fra køretøjer og maskiner, som vil kunne høres hos de nærmeste naboer.

I forbindelse med sugning, opsætning af master og køreledning kan forekomme moderat støj fra arbejdet. Fundamenterne til masterne rammes i jorden og vil derfor kunne høres et godt stykke fra banen.

Banedanmark arbejder i aften- og nattetimerne – altså i de mørke timer. Arbejdsstedet vil derfor være oplyst med projektører, hvilket kan virke generende for de nærmeste naboer.

Alle arbejdsprocesser er forholdsvis kortvarige og varer under en time hvert sted, hvorefter arbejdskøretøjerne rykker videre langs banen.

Powered by Labrador CMS