Vilde tal: Gælder hver femte bil

Salget af elektriske biler er steget i oktober i forhold til sidste år. Det samlede bilsalg er dog faldet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Salget af el- og plug-in-hybridbiler har over en årrække været stigende, og den tendens er fortsat i oktober.

Faktisk har salget af de grønne biler været så stort, at næsten hver femte nye bil, der blev købt i oktober, har været en opladelig en af slagsen.

Det oplyser De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse.

Mere præcist har salget af el- og plug-in-hybridbiler været henholdsvis 234,5 og 285,5 procent højere i oktober i år end samme måned sidste år.

Dermed har de grønne biler stået for næsten en femtedel af det samlede salg af nye biler i oktober, oplyser De Danske Bilimportører.

Ifølge Mads Rørvig, der er brancheorganisationens administrerende direktør, er salgstallene en klar besked til politikerne om, at danskerne er klar til at gå foran i den grønne omstilling, når der skal købes ny bil.

– Salget af elektrificerede biler sætter rekord lige nu og viser tydeligt, at vi er i fuld gang med den grønne omstilling af den danske bilpark, siger Mads Rørvig.

Samlet salg er gået ned

Han hæfter sig dog også ved, at det samlede salg af nye biler faktisk er gået ned i forhold til oktober sidste år.

I år har det således været 17,9 procent lavere end i oktober i fjor.

Direktøren tilskriver tilbagegangen usikkerhed, som følge af de nuværende politiske forhandlinger om nye bilafgifter.

– Vi håber, at politikerne hurtigst mulig kommer til enighed om en ny grøn bilaftale, der rækker langt ind i fremtiden, siger Mads Rørvig.

Hos De Danske Bilimportører ser man gerne, at politikerne holder afgiften på grønne biler på samme lave niveau som nu.

I galleriet ovenfor kan du se fem ting, du ikke kan gøre med en elbil.

Mister 40 % rækkevidde om vinteren

En undersøgelse fra amerikanske AAA – det amerikanske svar på FDM – viser, at elbiler mister op til 40 procent af rækkevidden, hvis man kører med aircondition og varme tændt om vinteren.

AAA har kørt med anlæggene tændt i henholdsvis minus 6,5 og plus 24 grader – og her har de kunnet notere sig, en forskel på 41 procent i rækkevidden på de testede biler – BMW i3s, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D og Volkswagen e-Golf.

Ifølge testen er forskellen dog kun på 12 procent, hvis man ikke har aircondition og varme tændt.

Tesla mener dog ikke selv, at det står så galt til, skriver WLOS.

Den gennemsnitlige Model S-kunde oplever ikke i nærheden af den slags nedgang i rækkevidden, skriver Tesla ifølge mediet i et skriftligt svar.

Tesla skriver, at rækkevidden falder med 1 procent i 24 graders varme, men fortalte ikke, hvor meget de selv mener, at rækkevidden falder i koldt vejr.

Powered by Labrador CMS