Farlig fejl: 377 ulykker

Der er store regionale forskelle på antal trafikulykker ved vejarbejder. I Hovedstaden var der 189 sidste år

Offentliggjort Sidst opdateret

FÅ DIREKTE BESKED OM ULYKKER, TRAFIK OG KRIM

Download app'en 'Nyheder.dk' til din iPhone HER

Fra tid til anden er der nedsat hastighed langs de danske veje på grund af vejarbejde.

Men ifølge Vejdirektoratet er der manglende forståelse fra trafikanter for, hvordan man bør køre forbi et vejarbejde.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse, hvor det fremgår, at der sidste år var 377 trafikulykker ved vejarbejder.

Opdager ikke grænsen

- Vi oplever, at nogle bilister har svært ved at se, hvorfor hastighedsgrænsen ved et vejarbejde også skal gælde, når der ikke er vejarbejdere til stede, lyder det fra afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen i meddelelsen.

Hun tilføjer, at hastighedsnedsættelser lige så meget er for trafikanternes egen skyld som for vejarbejdernes.

Halvdelen i hovedstaden

Halvdelen af alle ulykkerne sidste år skete i Region Hovedstaden - nærmere bestemt 189 ulykker.

I en anden del af landet er antallet derimod en del lavere. I Nordjylland var der 17 ulykker ved vejarbejder sidste år.

Farlig misforståelse

100 af uheldene skete i Syddanmark, og det er dobbelt så mange som Midtjylland, hvor der skete 47 uheld - hvilket igen er dobbelt så mange som de 24 uheld, der skete i Region Sjælland.

- Det er en farlig misforståelse, at hastighedsgrænsen kun er sat ned for vejarbejdernes sikkerhed, for det er faktisk i langt de fleste tilfælde bilisterne, der kommer til skade i trafikuheld ved vejarbejder, lyder det videre fra afdelingschefen.

Lange køer

Vejdirektoratet tilføjer, at ulykkerne oftest også skaber lange køer og forsinkelser, der påvirker mange andre trafikanter og "koster samfundet penge".

Derudover er det heller ikke helt billigt ikke at overholde hastighedsnedsættelserne ved vejarbejder.

- Man skal huske, at der er dobbelt bødetakst, hvis man kører for hurtigt ved et vejarbejde. Så selv når det ikke går galt, kan det altså stadig blive en dyr omgang, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Powered by Labrador CMS