Disse butikker snyder danskerne

Flere og flere gange er danskere blevet snydt. Nu melder forbrugerombudsmanden ud

Offentliggjort Sidst opdateret

Antallet af klager over netbutikker med danskklingende navne stiger. Det konstaterer forbrugerombudsmanden. 

Det sker ofte, at forbrugere køber en billig vare, der er i ringere kvalitet end de er blevet lovet. Og da butikken har varelager i udlandet, er det således så godt som umuligt at sende den retur. 

Let at oprette

- Desværre er det relativt nemt at oprette tvivlsomme netbutikker, der fremstår, som om de har en tilknytning til Danmark, uanset hvor på kloden man befinder sig. Kommer der fokus på én netbutik, bliver den måske lukket, men så oprettes der blot en tilsvarende under et nyt navn og med et nyt hjemmesidedomæne, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Fuskerne opretter hjemmesidder med dansklydende navne som HanneJensen.dk eller Aikokbh.dk, hvilket får det til at fremstår som men dansk virksomhed, selvom den kan ligge hvor som helst i verden. 

Flere og flere falske online butikker snyder danskerne med billige varer, som ikke er, hvad butikken lover.
Flere og flere falske online butikker snyder danskerne med billige varer, som ikke er, hvad butikken lover.

SÅDAN UNDGÅR DU SNYD

  1. Undersøg hjemmesiden nærmere, hvis alle varer er på tilbud, eller hvis priser er skæve beløb såsom 186,72 kroner. Virker prisen for god til at være sand, så er den det formentlig også.
  2. Kig på sproget. Nogle af hjemmesideteksterne fremstår på hæderligt dansk, mens nogle bærer tydeligt præg af at være maskinoversat. Skæve beløb indikerer, at priserne er maskinoversatte beløb fra en fremmed valuta.
  3. Tjek netbutikkens CVR-nummer og adresse. Netbutikker har pligt til at oplyse deres CVR-nummer, registreringsnummer eller tilsvarende identifikationsoplysninger, selskabets fysisk adresse, samt en e-mailadresse, der gør det muligt at komme direkte i kontakt med virksomheden. Du kan undersøge, om CVR-nummeret matcher den pågældende virksomhed på virk.dk.
  4. Kig på netbutikkens handelsbetingelser. På nogle af de dansksprogede hjemmesider, Forbrugerombudsmanden har modtaget klager over, står langt nede i handelsbetingelserne, at varerne skal returneres til deres hovedlager i udlandet.
  5. Søg eventuelt netbutikken frem via en søgemaskine for at se, om andre forbrugere advarer om svindel.
  6. Hvis netbutikken aldrig sender varen, hvis der trækkes et højere beløb end aftalt, eller hvis du har udnyttet din fortrydelsesret, før varen er leveret, kan du kontakte din bank og anmode om at få pengene tilbage via de såkaldte charge back-regler. Du kan læse mere om charge back på Forbrugerombudsmandens hjemmeside via dette link.
  7. Du kan læse om sikker nethandel på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside, forbrug.dk, via dette link.
Kilde: Forbrugerombudsmanden
Powered by Labrador CMS