Bøder til 17.000 danske bilister

Det første år med miljøzoner i landets store byer har resulteret i 17.000 bøder til dieseldrevne personbiler

Offentliggjort Sidst opdateret

Miljøzoner i Danmark

Miljøzonereglerne blev indført 1. oktober 2023 i fem kommuner: København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg for at forbedre luftkvaliteten.

I det første år med miljøzoner blev der udstedt 17.059 bøder til dieselbiler uden partikelfilter, hvilket resulterede i bøder for 25,6 millioner kroner.

Antallet af bøder faldt markant efter den første måned, og ved hjælp af kameraer og nummerpladeregistrering sikres overholdelse af miljøzonereglerne.

Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

17.059 gange er der i det første år med miljøzoner i landets fire største byer udstedt bøder til dieselbiler uden partikelfilter.

Det viser en opgørelse, som Miljøstyrelsen har sendt til Ritzau.

Hver gang der stanges en bøde ud, koster det modtageren af den 1500 kroner.

25,6 millioner

Det betyder, at der er udskrevet bøder for sammenlagt 25,6 millioner kroner til dieseldrevne personbiler i det første år med miljøzoner.

Miljøzonereglerne blev indført 1. oktober 2023 i fem kommuner - København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg.

Antallet dykkede

Det skete med et formål om at forbedre luftkvaliteten.

Den første måned blev der udsendt 3718 bødeforlæg, men sidenhen er antallet af udskrevne bøder faldet markant.

Allerede i november 2023 dykkede antallet med mere end 40 procent.

Fundet af kameraer

Det seneste kvartal - fra juli til september 2024 - landede det samlede antal bøder på 2509, fremgår det af tallene fra Miljøstyrelsen.

Der er i den igangværende måned (frem til torsdag den 24. oktober, red.) udskrevet 581 bøder.

Modtagerne af bøderne bliver fundet ved hjælp af kameraer, der er opsat på forskellige kontrolpunkter, og som kan registrere nummerplader på forbipasserende biler.

Har fjernet en del

Nummerpladeoplysningerne bliver derefter sammenholdt med køretøjsregistre i Danmark og udlandet for at finde ud af, om køretøjet overholder miljøzonereglerne.

Selv om ikke alle bilister endnu overholder reglerne i miljøzonerne, er det lykkedes at fjerne en stor del af partikelforureningen i landets fem miljøzonekommuner.

Vedtaget i 2020

National Center for Miljø og Energi oplyste i august til DR, at partikelforureningen fra biltrafikken i zonerne var reduceret med 36 procent.

Lovgivningen om miljøzonekrav til køretøjer i de største danske byer blev vedtaget i juni 2020.

Folketinget vedtog i 2022 en lovændring, der gjorde det muligt for miljøzonekommunerne at stille krav om partikelfilter for dieseldrevne personbiler for at sikre bedre luftkvalitet i byerne.

Powered by Labrador CMS