Advarer om ny svindel-SMS
Kunder modtager beskeder om, at de skal betale falske regninger. Nu advarer firmaet, der bliver udnyttet
Flere energikunder modtager i øjeblikket sms’er fra nogen, der udgiver sig for at være Norlys.
I beskederne står der, at Norlys lukker for strømmen, fordi kunden har en ubetalt regning. Men sms’erne er falske, og Norlys har derfor politianmeldt sagen.
Sådan skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
"Din strøm bliver slukket"
I beskederne står, der ”Du har et udestående hos Norlys, og din strøm kan som konsekvens blive slukket, hvis dette ikke bringes i orden snarest muligt.”
Herefter opfordres kunderne til at betale via et link i sms’en.
Meget virkelighedstro
- Hvis vores kunder har en ubetalt energiregning, sender vi rent faktisk sms’er ud til dem som en venlig påmindelse. Derfor er disse phishing-sms’er meget virkelighedstro. I vores sms’er linker dog aldrig til regningen, men beder blot kunden betale den regning, vi allerede har sendt, siger Mads Brøgger, der er direktør i Norlys’ energiforretning.
Han advarer samtidig kunderne mod at klikke på links fra ukendte afsendere.
Vær kritisk
- Vi oplever desværre af og til phishingforsøg, hvor Norlys’ navn og logo misbruges. De sms’er, der er i omløb i øjeblikket, er meget vellignende, og jeg kan kun opfordre vores kunder til generelt at være kritiske, inden de klikker på links i både mails og sms’er, siger Mads Brøgger.
Er man i tvivl om, om man har en ubetalt regning hos Norlys, kan man altid tjekke det på /mit.norlys.dk