Københavns Kommune sænker fartgrænsen med ti kilometer i timen
I første omgang laver Københavns Kommune hastighedszoner på 40 kilometer i timen i Valby og Vanløse.
Københavns Kommune sænker fartgrænsen med ti kilometer i timen flere steder i kommunen.
Det oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse.
Det skal være med til at gavne trafiksikkerheden og klimaet.
– Vi ved, at det har meget stor betydning, hvor meget fart der er på bilen, i forhold til hvor alvorlige følger der er. Derfor skal vi have sat farten ned, siger teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Line Barfod (EL).
– Samtidig håber vi, at det giver nogle bedre byrum. At det kan være med til, at nogen fravælger at køre i bil og i stedet bruger kollektiv trafik eller cykler. Og det er derfor med til at mindske trængslen og dermed også CO2-udledningen.
Københavns Kommune er en blandt 16 kommuner, som indgår i en forsøgsordning med hastighedsbegrænsning.
I første omgang laver kommunen zoner i Valby og Vanløse, hvor bilister maksimalt må køre 40 kilometer i timen. De nye fartgrænser træder i kraft i løbet af foråret.
Kommunens plan er inden for de kommende år, at bilister i store dele af byen maksimalt må køre 30 eller 40 kilometer i timen.
Ifølge Line Barfod har Københavns Kommune gode erfaringer med zoner, hvor hastigheden er under 50 kilometer i timen.
– Der kan vi se, at antallet af alvorlige trafikuheld er faldet markant mere end i resten af byen. Så i København kan vi se, at det virker, siger teknik- og miljøborgmesteren.
Hos FDM, som varetager bilisters interesser i Danmark, anerkender chefkonsulent Dennis Lange, at det er vigtigt med god trafiksikkerhed.
Men han påpeger, at de fleste ulykker med bløde trafikanter sker ved svingmanøvrer og vigepligtsforseelser, hvor hastigheden i forvejen er lav.
Han mener heller ikke, at udmeldingen om CO2-udledningen er korrekt og henviser til EU’s officielle model for sammenhængen mellem CO2-udledning og hastighed per kilometer for benzinbiler – Copert-modellen.
– Det er faktuelt sådan, at en benzin- og dieselbil forurener mere ved at køre 40 kilometer i timen i stedet for 50 kilometer i timen. Det her kommer til at betyde en øget forurening og ikke en sænkning af forureningen, siger han.
Ifølge Københavns Kommune viser en undersøgelse fra tre hastighedszoner i perioden fra 2003 til 2011 i det centrale København et fald i antallet af ulykker. Tal fra kommunen viser eksempelvis, at antallet af ulykker i Københavns Nordvestkvarter blev reduceret med 49 procent i perioden.
I forhold til begrænsningen af CO2 henviser kommunen til en undersøgelse fra 2018 foretaget i London, Storbritannien.
Den konkluderer ifølge kommunen, at en hastighedsnedsættelse fra 50 til 30 kilometer i timen ikke havde nogen negativ effekt på emissioner (udslip af luftforurening, red.), men fordele for kørselsmønstre og den partikelforurening, som kan ske ved tæt trafikerede veje.
– Vi synes, det er vigtigt at kigge på en storby, hvor man rent faktisk har gjort det, og hvad effekterne har været, siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod.
/ritzau/