Svært at vide hvornår man skal give slip
I filmen "Birthday Girl" undersøger skuespiller Trine Dyrholm forældreskabet og genkender temaer fra sit eget
Hvornår skal man støtte sit barn og være den, der ved bedst - og hvornår skal man holde de gode råd og guidende hænder for sig selv?
Det er spørgsmål, som de fleste forældre må stille sig selv, når deres barn bliver teenager.
Det er også et spørgsmål, der optager skuespiller Trine Dyrholm.
Ikke let
For få måneder siden blev hendes søn, Axel, 15 år, og det er ikke altid let for hende at regne ud, hvordan og hvornår hun skal give slip, erkender hun.
Men hun øver sig.
- Der er en særlig sårbarhed i at se dem gå selv og folde sig ud. Det vil man gerne være en del af, men måske skal man for det meste nøjes med at stå i kulissen og være der, hvis der sker noget, siger Trine Dyrholm og fortsætter:
Svær vekselvirkning
- I den alder vil de nogle gange gerne have en fortrolighed. Men der er også noget, man ikke skal blande sig i. Det er en svær vekselvirkning, som mange sikkert kender, siger hun.
Trine Dyrholm er biografaktuel i det danske drama "Birthday Girl", der blandt andet har forældreskabet som omdrejningspunkt.
I filmen spiller hun Nanna, der har inviteret sin datter, Cille, og hendes bedste veninde med på et cruise for at fejre Cilles 18-års fødselsdag. De to andre roller spilles af henholdsvis Flora Ofelia Hofmann Lindahl og Maja Ida Thiele.
Kompliceret forhold
Forventningerne er høje, da krydstogtskibet forlader Miami med kurs mod Bahamas, men stemningen er også præget af det komplicerede forhold mellem mor og datter.
Og da Cille samme nat bliver udsat for et overgreb, og det viser sig, at her i internationalt farvand er hun ikke beskyttet af nogen regler, oplever Nanna nye sider af sig selv og sit forældreskab.
Da Trine Dyrholm fik tilbudt rollen af instruktør Michael Noer, blev hun både inspireret af filmens tema om den lovløshed, der også i virkeligheden findes i internationalt farvand, og af muligheden for at undersøge forholdet mellem en mor og hendes nu næsten voksne barn.
Tændte på grænseløshed
- Jeg tændte blandt andet på den grænseløshed, Nanna har, og på det, at hun på den ene side selv bryder nogle regler og på den anden side mere end nogensinde selv har brug for regler, så hendes barn kan få hjælp efter overgrebet, siger Trine Dyrholm.
- Der var samtidig noget interessant på et mere følelsesmæssigt og psykologisk fundamentalt plan i forhold til forældrebarn-dynamikken: Hvordan sørger du for at være tæt på dit barn uden at gå over dets grænser?
Selv har Trine Dyrholm for længst indset, at det fejlfrie forældreskab ikke findes.
Den erkendelse kom allerede, da hendes søn var helt lille.
Lad dem finde sig selv
- Jeg havde en følelse af, at uanset hvad jeg gjorde, så ville jeg komme til at begå en masse fejl, som han sikkert ville få brug for at reflektere over på et tidspunkt, siger hun.
I stedet har den prisvindende skuespiller gjort sig umage for at gøre det, som hun mener, er en mors eller fars vigtigste opgave. Nemlig at hjælpe sit barn til at blive den, det er:
- Vi skal undlade at fortælle vores børn, hvem de skal være, og i stedet lade dem finde sig selv og folde sig ud, siger hun.
Lykkes ikke altid
Hendes erfaring er, at det kræver, at man har nogenlunde styr på sin personlige bagage - eller i hvert fald er bevidst om den, så man ikke overfører egne mønstre og traumer til sit barn.
- Jo mere vi har gjort op med vores egen bagage, jo mere rent står vi til at kunne lytte til de børn, vi står over for. Hver generation skal rydde op i egen butik for at kunne hjælpe den næste videre - og sådan er det på alle parametre, siger Trine Dyrholm og erkender med et grin, at det ikke altid lykkes for hende selv.
- Men jeg reflekterer, og jeg øver mig og forsøger at adskille mig selv fra mit barn, så jeg med et ærligt blik kan se på det menneske, jeg elsker. Den bevidsthed er vigtig i alle relationer, synes jeg.
"Birthday Girl" kan ses i biografer over hele landet og har op til premieren været vist på en række filmfestivaler.