Mikael Bertelsen får international succes
Netflix køber koncept baseret på "Det sidste ord" med nyligt afdøde kendte
Den amerikanske streaminggigant Netflix har givet grønt lys til et interviewbaseret dokumentarprogram baseret på det danske koncept "Det sidste ord" med Mikael Bertelsen.
Det skriver mediet Variety.
På Netflix får programmet navnet "Famous Last Words". Konceptet bliver lige som i den danske udgave, at udvalgte kendte personer i hemmelighed giver et interview, som først bliver sendt efter vedkommendes død.
Det er den danske journalist Mikael Bertelsen, der interviewer de kendte danskere i programserien.
- Det vigtigste for mig i forhold til dette har været, at Brad Falchuk og Netflix US forstod intentionen med formatet, og hvordan det skal føres ud i livet.', skriver han i en besked til Ekstra Bladet, efter nyheden om salget er blevet offentliggjort.
Seks udgaver
Der er indtil videre blevet sendt seks udgaver af "Det sidste ord" i Danmark.
Den første udgave var med komponist og musiker Bent Fabricius-Bjerre, som døde i 2020. Interviewet med ham blev sendt på TV 2 den 3. august 2020.
Uffes sidste ord
Også interview med tidligere minister og overborgmester Ritt Bjerregaard, musiker Povl Dissing, tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen, forfatter og journalist Lise Nørgaard og musiker Peter Belli har været sendt.
Det bliver manuskriptforfatter, instruktør og producent Brad Falchuk, der skal producere programmet gennem sit selskab Teley-Vision.