Skrækkeligt nyt for bilejere

Når bilpriserne falder, risikerer bilejere at blive teknisk insolvente, hvis bilens værdi bliver lavere end restgælden på bilen. Og det kan blive et problem

Offentliggjort Sidst opdateret

KORT RESUMÈ AF ARTIKLEN

Teknisk insolvens opstår, når bilens værdi er lavere end restgælden, hvilket kan skabe økonomisk hovedpine ved salg eller totalskade.

FDM anbefaler høj udbetaling og kortere løbetid på billån for at undgå økonomiske problemer ved værdifald på bil.

Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

De seneste måneders faldende priser på biler er en god nyhed, hvis man skal til at købe en bil.

Men for eksisterende bilejere kan større fald i bilpriserne udløse økonomiske problemer i bestemte situationer.

- Vi hører om flere og flere bilejere, der er blevet teknisk insolvente. Det vil sige, at bilens værdi er lavere end restgælden på bilen, siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i bilejernes organisation, FDM.

Økonomisk hovedpine

Det er ikke i sig selv et problem, at en restgæld er større end bilens værdi, understreger han. Men den forskel kan blive en økonomisk hovedpine, hvis bilejeren bliver nødt til at sælge bilen, eller hvis et forsikringsselskab skal erstatte bilen på grund af totalskade.

En erstatning for en totalskadet bil svarer til prisen på en tilsvarende bil, der har samme producent, model, årgang og kilometerstand.

Stadig restgæld

I et regneeksempel lavet til Ritzau tager FDM udgangspunkt i en ny bil, der er købt til 550.000 kroner i november 2022. Med en udbetaling på 20 procent og en rente på fire procent er restgælden i dag lidt over 390.000 kroner.

- Den bil kan måske sælges til omkring 350.000 kroner. Når bilen er solgt eller erstattet, står man altså med en restgæld på 40.000 kroner eller mere til en bil, som man ikke har mere, siger Ilyas Dogru.

Særligt nye modeller

Han peger på, at det især er bilejere, som har købt en af de nyeste modeller i slutningen af 2022, der risikerer at stå i den situation.

- Det er altså en god idé at passe rigtig godt på sin bil. Det skal man selvfølgelig altid, men i netop den situation bør man nok være ekstra forsigtig, siger han.

Høj udbetaling

Skal du købe en ny bil, anbefaler Ilyas Dogru, at du lægger en så høj udbetaling som muligt og holder billånets løbetid på under syv år.

Det vil give en økonomisk buffer, som kan afbøde, hvis bilen er faldet meget i pris, når den skal sælges eller erstattes.

Hvis man købte en ny bil, inden bilpriserne faldt, risikerer man at stå med en restgæld, som er højere end bilens værdi. Og det kan udgøre et problem i bestemte situationer. (Arkivfoto).

Kommer hurtigere af med gælden

- Med en større udbetaling og kortere løbetid kommer man også hurtigere af med gælden, og det kan være, at man får en lavere renteudgift, siger han.

Cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen er enig i, at man som kommende bilejer bør undersøge sine muligheder for at komme med en høj udbetaling og få et billån med kort løbetid.

Kortere end bilen levetid

- Helt overordnet bør man tilstræbe at få et billån med en løbetid, som er et par år kortere end bilens levetid. Det er det fornuftige at gøre set med privatøkonomiske øjne, siger han og tilføjer:

- For når bilen er slidt helt ned, skal man typisk købe en ny. Har man sørget for at have et par år uden afdrag på et billån, kan man nå at spare op til en ny udbetaling.

Med håret i postkassen

Morten Bruun Pedersen kalder det en sneboldeffekt, hvor man får større og større gæld, hvis man optager et nyt billån, inden det gamle er blevet betalt helt af.

- Hvis en bil for eksempel har en levetid på ti år, bør man have betalt den helt af to eller tre år, før den skal udskiftes, siger han.

Man skal også passe på med at vælge et billån med fast rente, da man så risikerer at stå med håret i postkassen, hvis renten falder, tilføjer han.

Powered by Labrador CMS